Unngå gjeldsøkning og ID-svindel med denne metoden

Har du mistet kontrollen over økende gjeld, eller er du enkelt og greit bekymret for svindel i forbindelse med ID-tyveri? Da er frivillig kredittsperre et godt alternativ.
Å aktivere kredittsperre kan bidra til å forhindre svindel i forbindelse med identitetstyveri, men kan også stoppe deg fra å ta opp mer lån.

Frivillig kredittsperre er en løsning for deg som ikke har kontroll på økonomien og stadig tar opp nye lån. Samtidig kan kredittsperre hindre svindel i forbindelse med ID-tyveri ved at uvedkommende som søker på lån og oppretter abonnement i ditt navn automatisk får avslag, skriver forbrukerportalen Dinero.no i en pressemelding.

Kredittsperre hindrer opptak av lån og kreditter

Skal du tegne et nytt abonnement eller søke på kredittkort eller lån, vil et tredjeparts kredittvurderingsselskap foreta en kredittvurdering av deg på vegne av banken eller selskapet. Dette gjøres for å vurdere om du som kunde er betalingsdyktig eller ikke.

– Kredittsperre er aktuelt for personer som har utfordring med å ha kontroll på egen økonomi og derfor ønsker en effektiv sperre for opptak av mer lån og kreditter, sier pressekontakt i Evry, Geir Remman, til Dinero.no.

Evry er et av firmaene som foretar kredittvurderinger av privatkunder i Norge. Uten kredittsjekk får du ikke flere lån, rett og slett for at en av betingelsene for å kunne søke er at det blir foretatt kredittvurdering av deg. Når du med frivillig kredittsperre aktivert søker om lån, vil selskapet få beskjed om at du ikke kan kredittvurderes, noe som fører til avslag. Frivillig kredittsperre fungerer derfor som en prevensjon mot mer gjeld.

– I tillegg til en slik sperre, oppfordrer vi personer til å ta kontakt med banken eller annen långiver for å få råd om egen lånesituasjon og tilbakebetaling, sier Remman.

Unngå svindel i forbindelse med identitetstyveri

Frivillig kredittsperre kan i tillegg forhindre svindel i forbindelse med identitetstyveri.

– En kredittsperre forhindrer ikke ID-tyveri, men hindrer at kreditt blir innvilget dersom noen har blitt utsatt for ID-tyveri.

Det forklarer Eirik Gundersen, administrerende direktør i Bisnode til Dinero.no. Bisnode gjør kredittsjekk i 18 europeiske land, Norge inkludert.

– Dersom personinformasjon er kommet på avveie og forsøkt misbrukt ved å ta opp kreditt, og personen som blir utsatt for dette har kredittsperre, vil det ved kredittsjekk hindre at kreditt blir innvilget da vedkommende er stengt for kredittsjekk, sier Gundersen til Dinero.no.

Forutsetningen er så klart at kredittsperre er opprettet på forhånd, og at foretaket gjennomfører en kredittvurdering.

En undersøkelse Respons Analyse har gjennomført på vegne av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) kan fortelle at kun 3,3 prosent av spørreundersøkelsens respondenter har blitt utsatt for ID-tyveri i løpet av de foregående årene.

Kun 6 prosent av disse hadde blitt utsatt for at noen har tatt opp lån eller kreditt i deres navn, og ytterligere 6 prosent hadde blitt utsatt for at noen hadde utgitt seg for å være dem med hensikt å skaffe en tjeneste, et abonnement eller lignende.

Hvordan aktivere kredittsperre

Ønsker du å aktivere kredittsperre, er du nødt til å legge inn sperre hos alle kredittvurderingsselskapene som kredittvurderer privatpersoner. Disse er det fire av i Norge per i dag; nevnte Evry og Bisnode, samt Experian og Creditsafe.

Hos Bisnode og Experian kan du logge deg inn på egne portaler hvor du kan skru av og på kredittsperre. Hos Evry og Creditsafe må du derimot sende inn forespørsel om kredittsperre via e-post. Siden du er nødt til å sende inn ditt fødselsnummer i denne e-posten, er du også nødt til å kryptere e-posten du sender.

Kredittsperre hos Evry

Kredittsperre hos Bisnode

• Logg deg inn på Bisnodes sperreside med BankID
  • Klikk deg inn på «Frivillig kredittsperre» i menyen