Unngå å ta ut kontanter før utenlandsreise

Vurderer du å veksle eller ta ut kontanter i Norge før du reiser til utlandet? Det kan gjøre ferien dyrere.
– Flyplassens valutakurser er svevende høye, sier Anders Fagereng i Dinero.no. Han råder om å vente med å ta ut kontanter til man kommer til feriedestinasjonen.

I disse dager gjør mange nordmenn seg klare til å ta ut ferieukene sine, uker som gjerne tilbringes i utlandet. Et spørsmål som gjerne reiser seg er om man skal ta ut penger i Norge før avreise eller veksle valuta i valutafilialer. Svaret er at du bør unngå begge disse mulighetene: det billigste er å ta ut penger der du skal!

Å ta ut penger lokalt lønner seg

Nordmenn flest reiser til Hellas. Der er det euro som gjelder. Med minibanker fulle av euro beleilig plassert på flyplassen faller mange nordmenn for fristelsen til å ta ut kontanter før avreise. De ikke alle vet, er at disse bankene gir ufordelaktig valutakurs.

Norges største bank tar 10,03 kroner per euro ved uttak på flyplassen. En euro koster 9,69 kroner med VISAs kurs og 9,71 med MasterCards, og det er disse som bestemmer valutakursen din når du bruker kortet ditt i utlandet ­– og da er kortenes sedvanlige valutapåslag tatt i betraktning (1,75 % i dette eksempelet).

– Flyplassens valutakurser er svevende høye. For en familie som bruker i alt 2000 euro på en ferie utgjør dette godt over 600 kroner, 600 kroner som kunne vært spart hadde de bare ventet med å ta ut penger til de kom fram til feriedestinasjonen, sier Anders Fagereng i Dinero.no om flyplassbankenes ufordelaktige valutakurs.

Også når det kommer til thailandske baht er prisforskjellen stor. Tar du ut 50 000 baht på Gardermoen før avreise koster det deg litt i overkant av 1000 kroner mer enn om du venter med å ta de ut når du kommer fram. Her er både valutapåslag og Thailandske minibankers standardgebyr på 220 THB medregnet.

Valutafilialer koster også dyrt

Det finnes flere valutafilialer spredt omkring i Norge. Disse markedsfører seg med sloganet «Ikke reis uten kontanter – kjøp valuta gebyrfritt», men nevner ikke at kursen de gir er minst like dårlig som minibankene på flyplassen.

I samme eksempel som tidligere nevnt, vil det her koste nærmere 700 kroner mer å veksle 2000 euro sammenlignet med om man tar ut i utlandet.

Undersøk gebyrene i kortet ditt

Det hjelper lite med god vekslingskurs hvis kredittkortet eller debetkortet du bruker til vanlig sluker mellomlegget i høye uttaksgebyrer. Noen kredittkort tar gjerne et høyt gebyr på 30-40 kroner i tillegg til et prosentvis gebyr av uttakssummen din hvis du ønsker å ta ut penger i utlandet, og noen lar renta løpe allerede fra uttaksdato. Også en hel del debetkort krever gebyrer for kontantuttak i utlandet.

– Her gjelder det å gå prislisten i sømmene for å undersøke om man bør se seg etter bedre alternativer. Har du høye gebyrer bør du være raskt ute og finne et bedre produkt i god tid før reisen, råder Fagereng.

I Dinero.no sin test av kredittkort kan du finne en god oversikt over de ulike gebyrene og rentene på de mest brukte kortene i Norge.