Universal Music ringer julen inn

Nok et år har gått, og det er 1. desember igjen. 2016 har vært et begivenhetsrikt år for Universal Music Norge, og julen er ikke et unntak. Vi har sluppet flere julelåter i år og vil nå oppsummere disse, samt de beste godbitene fra fjoråret.

GOD førjulstid!

_______________________________________________________________________

Ina Wroldsen – Mary’s Story

Hun er en av Norges fremste låtskrivere og vokalister, og det er få som treffer hjerteroten til lytteren slik Ina Wroldsen gjør. “Mary´s Story” oppsummerer et fantastisk år for Wroldsen og er skrevet av Ina selv og Steve Mac. Elementer som vi kjenner igjen fra de gode, gamle julelåtene blir elegant kombinert med Wroldsen sin rørende stemme og en vakker produksjon. Låten er A-listet på NRK P1 og vil fremføres på både radio og TV gjennom hele Desember. En helt ny juleklassiker er skapt fra en av Norges fremste artister.

Hør “Mary´s Story” her.

Ingebjørg Bratland – Vintersong

Gullstrupen fra Telemark ga oss julestemning i fjor med “Klokkene kallar”. I år har hun vært på en omfattende turné, og hennes norske tolkning av Sarah McLachlans “Wintersong” har blitt en publikumsfavoritt underveis . Det er ikke usannsynlig at låten kan leve langt utover juletiden, men vi vil påstå at Bratland trykker på de aller viktigste knappene når det kommer til stemning og ro i denne låten. “Vintersong” er A-listet på NRK P1, og du kan høre den fremført på Desembertoner på TV2 den 19. desember.

Hør “Vintersong” her.

________________________________

Odd Nordstoga – “Maria på veg”

Tidligere i år bestemte Odd Nordstoga seg for å spille inn noen låter akustisk hjemme i studio. Resultatet ble et helt album med akustiske versjoner av låter han har skrevet (men ikke nødvendigvis til seg selv) som er hans absolutte favoritter. Én av disse er “Maria på veg”, som seiler opp som en deilig joker fra albumet. Låten er én av fire julelåter på albumet, og er listet på NRK P1.

Hør “Maria på veg” her.

Jan Toft – Siste dag før jul

Vokalisten som alle gjenkjenner stemmen til fra Vamp-suksesser som “Tir n´a noir” har sluppet sin egen julelåt. Jan Toft skriver om den bittersøte siden av jul i sin nye singel “Siste dag før jul”.

Hør “Siste dag før jul” her.

Meludo  & SERVED – Din misteltein

Popduoene Meludo og SERVED har gått sammen om å skrive en catchy julelåt. Resultatet heter “Din misteltein” og inneholder alle de essensielle elementene som vi kjenner så godt til fra julelåter. Selv om låten kommuniserer deilig og lett julestemning i en fengende pop-innpakning, er det et tyngre budskap som ligger bak. De unge artistene ønsker å oppfordre til å tenke på alle de som ikke har det så bra i juletiden.

Hør “Din misteltein” her.

________________________________

Frank Friendly - La det snø (feat. PrebzOgDennis)

Når Frank Friendly skal debutere som artist, er det flere ting som skiller han fra andre debutanter. Først og fremst velger han Norges fremste YouTubere, PrebzOgDennis, som feature-artist. I tillegg debuterer han med en flunkende ny julelåt, skrevet av Morgan Sulele, Alexander “Rykkinnfella” Austheim, PrebzOgDennis, og han selv. Låten handler om at snøen er fin og frustrerende, og den kombinerer Frank Friendly sin silkemyke stemme med den klassiske humoren vi kjenner fra PrebzOgDennis.

Slippes 2. desember.

Suite 16 - Misteltoe

Det norske boybandet Suite 16 ringer julen inn med sin tropiske versjon av Justin Bieber´s “Misteltoe”. Etter et stunt på Suite 16 sine fansider fikk fansen velge frem den julelåten de ønsket at bandet skulle covre. “Misteltoe” gikk frem som en tydelig favoritt, og guttene har lagd en tropisk versjon av låten.

Hør “Misteltoe” her.

______________________________________________________________________

Ikke glem disse fra i fjor

Når du skal skru sammen årets spilleliste med julemusikk, er det flere låter fra i fjor som du ikke må glemme.

Freddy Kalas - Hey Ho

Ingebjørg Bratland - Klokkene kallar

Morgan Sulele - Under treet

Marte Wulff & Charlotte Qvale - Vandrer på en sky

Marte Wulff & Charlotte Qvale - Vi feirer jul

Marte Wulff & Charlotte Qvale - Senk dine hvite vinger (album)

Thomas & Harald - Nå er jula her igjen

Hvis du trenger mer inspirasjon, kan du følge Digster sine fine julelister

Jul med Kalas

JUL

Norsk Julemusikk

Barnas Jul

Noah Kahan debuterer med EP12.1.2018 16:05Pressemelding

Den unge singer-songwriteren Noah Kahan slapp i dag sin debut-EP «Hurt Somebody». Den inneholder blant annet singelen med samme navn, samt en ny versjon der Grammy-nominerte Julia Michaels bidrar med vokal. I tillegg inneholder EP-en de nye låtene «Catastrophize», «Passenger» og «Please». «Hurt Somebody» er produsert av Joel Little, som tidligere har produsert for blant andre Lorde og Khalid. Noah Kahan har vokst opp i den lille byen Strafford i Vermont, og begynte å skrive låter i ung alder inspirert av artister som Paul Simon, Ben Howard og The Lumineers. Han havnet etter hvert på radaren til låtskrivere som Dan Wilson (Adele), Scott Harris (Shawn Mendes) og produsent Joel Little. 21-åringen slapp sin debutsingel «Young Blood» i fjor, etterfulgt av flere enkeltlåter som totalt har fått over 40 millioner streams på Spotify.

Andre smaksprøve fra Turbonegro - Hurry Up & Die12.1.2018 12:58Pressemelding

To uker før utgivelsen av Oslo-bandet´s niende!(!) fullengder ROCKNROLL MACHINE kommer andre smaksprøve fra albumet. ”Hurry Up & Die” er Turbonegro i klassisk format, med høyenergiske riff, baklengsbudskap og supercatchy vokal som ballesparker så det svir - denne gangen er det diverse ekstremsportvarianter som får unngjelde! HØR "HURRY UP & DIE" HER Turbonegro står som en bauta i norsk rock-historie med nesten 30 år på veien, og når den nye skiva slippes 2. Februar 2018 er dette så og si på dagen 20 år etter klassikeren Apocalypse Dudes. Deres niende studioalbum har fått den sedvanlig beskjedne tittelen ”ROCKNROLL MACHINE”. Bandet gjør noen få utvalgte klubbkonserter i Europa og USA i forbindelse med plateslipp, inkludert 4 norske. ROCKNROLL MACHINE TOUR! 09.02: Folken, Stavanger, NO 10.02: USF Verftet, Bergen, NO 16.02: Studentersamfundet, Trondheim, NO 17.02: Rockefeller, Oslo, NO 02.03: Koko, London, UK 03.03: Paradiso Noord, Amsterdam, NL 09.03: Berns, Stockholm, SE 10.03: 50 36, B

Troye Sivan er tilbake med ny musikk11.1.2018 10:06Pressemelding

I dag tidlig slapp australieren låta «My My My!», hans første nye musikk siden 2015. Dette er første smakebit fra Sivans neste album, som slippes denne våren. Han slapp samtidig videoen til låta, som er regissert av Grant Singer som tidligere har laget videoer for blant andre Lorde og The Weeknd. Se videoen nederst i saken. Om «My My My!» sier Sivan: “«My My My!» is a song of liberation, freedom, and love. Throw all inhibition to the wind, be present in your body, love wholeheartedly, move the way you’ve always wanted to, and dance the way you feel – hopefully even to this song!” Debutalbumet “Blue Neibourhood” fra 2015 toppet iTunes-lista i 66 land og etablerte 22-åringen som en verdens fremste unge popstjerner. Albumet fikk strålende anmeldelser og ble kåret til årets beste av Associated Press. Han ble også kåret til en av verdens mest innflytelsesrike tenåringer av TIME.

Queen mottar Grammy Lifetime Achievement Award10.1.2018 15:55Pressemelding

The Recording Academy annonserte i dag vinnerne av Special Merit Award. Prisen gis utøvere som har bidratt av kunstnerisk betydning innen musikken. I løpet av en karriere på over 40 år har Queen toppet hitlister verden over og blitt innlemmet i hall of fames uten sidestykke. Bandet har mottatt flere Ivor Novello Awards, en MTV Global Icon Award, og har innspillinger som er innført i Grammy Hall of Fame: «Bohemian Rhapsody», «We Will Rock You»/«We Are The Champions», sistnevnte brukes fortsatt flittig på idrettsarrangementer og arenaer rundt om i verden. Nylig ble Queen det første bandet noensinne til å selge mer enn seks millioner eksemplarer av et album i Storbritannia med sitt Greatest Hits. Selv med det tragiske tapet av deres unike og talentfulle frontmann Freddie Mercury, er Queen et av de mest ærverdige bandene i rock og pophistorien. Queen, John Deacon, Brian May, Mercury og Roger Taylor, fanget hjerter og erobret hitlistene som ingen andre band i historien, en arv som fortsette

Nominerte til Spellemann 2017 - fra Universal Music9.1.2018 15:20Pressemelding

I dag ble de nominerte til Spellemann 2017 offentliggjort. Utdelingen går av stabelen 25. februar, og Universal Music har en rekke nominerte. Vi gratulerer artistene våre! Årets Låt Astrid S - Think Before I Talk Linda Vidala & King Skurk One - Bængshot Hkeem & Temur - Fy Faen Årets Popsolist Cashmere Cat Årets Popgruppe Seeb Årets Nykommer & Gramo-stipend Hkeem Årets Produsent Cashmere Cat Årets Album Cashmere Cat