Unio sympatiserer med de Expert-ansatte

31.3.2016 11:57 | Unio

- Jeg tror forbrukerne er opptatt av at ansatte i de butikkene vi handler i har gode og trygge lønns- og arbeidsforhold. En kultur der ansatte må kjempe om kundene, vil ikke skape et godt sted å handle.

Unio-leder Ragnhild Lied

Det sier lederen i hovedorganisasjonen Unio, Ragnhild Lied i en kommentar til at Expert sier opp kollektivavtalen med de ansatte og erstatte den med resultatlønn.

Hun mener det er skuffende at ledelsen i Expert velger bort kollektive avtaler og erstatter disse med individuelle ordninger som kan virke negativt både for de ansatte, arbeidsmiljøet og for bedriften. Lied mener at arbeidsgiversida på denne måten taler med to tunger.
- Partene i arbeidslivet skal bidra til å løse samfunnsmessige utfordringer. Det dreier seg for eksempel om å sørge for konkurransedyktige lønnsoppgjør, sysselsette flyktninger og finne læreplasser til elever. Dette ansvaret har både arbeidsgiverne og arbeidstakerne. Og da kan ikke arbeidsgiverne melde seg ut av fellesskapet, mener Unio-lederen.

Omdømmet til Expert fikk ifølge Unio-lederen en dyp ripe i lakken da de for et par år siden sa opp over 1400 ansatte og skrøt av det i en annonsekampanje.
- Individuelle bonusordninger som betyr at de butikkansatte som selger mest, også tjener mest, vil ikke skape et godt arbeidsmiljø. Det viser forskning som er gjort på dette området. Jeg tviler også på om dette i det lange løp er positivt for kundene, sier Lied, og peker på at facebookgruppen «Boikott Expert» allerede er etablert.

Unio-leder Ragnhild Lied