Unio om Arbeidstidsutvalget: Mer styringsrett til arbeidsgiver

- Arbeidstid må brukes som redskap for å få folk til å stå lengre i arbeid. Da må det tenkes nye tanker, og ikke leveres forslag som går ut på at ansatte må jobbe flere helger og lengre dager.

Ragnhild Lied, Unio-leder.

Det sier Unio-leder Ragnhild Lied i en kommentar til rapporten som det regjeringsoppnevnte Arbeidstidsutvalget la fram i dag.

- Å legge et større ansvar på den enkelte arbeidstakeren og mindre makt til de tillitsvalgte, er ikke løsningen på deltidsproblematikken eller rekrutteringsutfordringene, mener Lied.
- Jeg hadde håpet at dette som skulle være et ekspertutvalg hadde evnet å se framover og tenke nye tanker, og ikke kun repetere forslag regjeringen kom med da de reviderte arbeidsmiljøloven. Altså lengre arbeidsdager og flere jobbhelger, legger hun til.
- De forslagene utvalget har kommet med, er heller ikke forenelig med regjeringens ønskede politikk med hensyn til å få ansatte til å jobbe lengre. I en tid med en forventning om at vi skal jobbe til vi blir 72 år, må vi ha en arbeidstid som gjør dette mulig. Utvalget har ikke kommet med forslag som understøtter dette målet.

Unio-lederen etterlyser mer fleksibilitet for den enkelte arbeidstaker.
- Med det mener jeg at partene må bli enige om tilrettelegging og tilpasning der målsettingen er å skape en arbeidssituasjon der flere kvinner i helsesektoren skal jobbe heltid. Skal vi rekruttere og beholde, må vi gi ordet «fleksibilitet» et nytt innhold, mener Ragnhild Lied.

- Denne rapporten håper vi finner sin rette plass – i skuffen!

Ragnhild Lied, Unio-leder.

Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag27.9.2017 14:58Pressemelding

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.