Unio krever full statlig dekning av mindreårige asylsøkere

Da innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaugs (Frp) før sommeren la fram 69 integreringstiltak, signaliserte hun at budsjettet for 2017 skulle gi kommunene 100 prosent kompensasjon for utgiftene til barnevern for enslige mindreårige asylsøkere. - Dette har ikke kommet på plass i statsbudsjettet. Med tanke på viktigheten av å få de mindreårige asylsøkerne integrert i kommunene, er det utrolig at regjeringen ikke har prioritert dette tiltaket. Det er store penger for en presset kommuneøkonomi, men små summer i et statsbudsjett, mener Ragnhild Lied, leder i hovedorganisasjonen Unio.

Enslige asylsøkere under 15 år er den gruppen som er aller mest krevende å få bosatt i kommunene. Dette fordi full statlig finansieringen ikke lenger gjelder når en kommune sier ja til å bosette en mindreårig som er under barnevernets omsorg. Det koster samfunnet ni ganger mer å bosette en enslig, mindreårig asylsøker enn en voksen asylsøker.

- De enslige barna skal ikke bo på ordinære asylmottak, men skal raskt overføres til barnevernet. Da holder det ikke for kommunene å få dekket kun 80 prosent av kostnadene. Kommunene har mange lovpålagte oppgaver og må prioritere stramt. Da kan de mindreårige asylsøkerne og det langsiktige integreringsarbeidet bli taperne, mener Unio-lederen.

I 2015 kom det 5 300 enslige mindreårige asylsøkere (5 ganger flere enn i årene før), i følge Cappelen-utvalget.