Unio har forståelse for lege-streiken

8.9.2016 12:56 | Unio

- Legene i Akademikerne streiker nå for å kunne ha medbestemmelse over egen arbeidstid. Dette er krav vi har full forståelse for, og som enkelte av våre forbund tidligere har vært i streik og hatt harde kamper for å forsvare, sier Unio-leder Ragnhild Lied

Unio-leder Ragnhild Lied.

Unio har ved flere anledninger vist hvor viktig det er å kunne påvirke egen arbeidstid er for medlemmene.
- Både i høringssvar til forslag til ny arbeidsmiljølov og til Arbeidstidsutvalgets forslag, har vi pekt på hvor viktig det er for de ansatte å kunne ha kontroll over egen arbeidsbelastning. Vi er svært kritiske til den utviklingen vi ser der arbeidsgiver ensidig skal bestemme arbeidstiden, uten at de ansatte har mulighet for å påvirke, sier Ragnhild Lied.
- Vi vet at arbeidstakere både trives bedre og jobber bedre når de kan påvirke egen arbeidssituasjon, så forslaget til Spekter er å gå baklengs inn i framtida, mener Unio-lederen.

Unio-leder Ragnhild Lied.