Unikt barneboksamarbeid i Norden med rekordstort opplag på 2,1 millioner bøker

For syvende året på rad er norske barnebokforfattere og illustratører med i det nordiske boksamarbeidet mellom organisasjonen Läsrörelsen og McDonald’s. Utvalgte bøker fra Norge, Sverige, Danmark og Finland oversettes, og følger med McDonald’s sin Happy Meal. Totalt opplag i år er på 2,1 millioner bøker.

I år er det forfatter Ingeborg Eliassen og illustratør Åshild Irgens sin barnebok «Snarveien» som er utvalgt som det norske bidraget i det unike barneboksamarbeidet.

-Det er stort for oss at nettopp vår bok «Snarveien» har blitt valgt ut. For oss betyr dette at barn i alle de nordiske landene får tilgang barnelitteratur generelt, samtidig som det er hyggelig at nettopp vår bok «Snarveien» har blitt valgt ut. Uten boksamarbeidet mellom organisasjonen Läsrörelsen og McDonald’s, hadde vi nådd om lag 3000 lesere. Nå som vår bok har blitt valgt ut, når vi ut til over 200.000 lesere, sier forfatter Ingeborg Eliassen og illustratør Åshild Irgens.

På tide å endre navnet fra «høstferie» til «leseferie»

Siden 2004 har utvalgte barne- og billedbøker fulgt med McDonald’s sin Happy Meal under bokkampanjen på høsten. I perioden 2001 – 2017 har alt i alt over 113 boktitler blitt distribuert i et opplag på 20,5 millioner bøker.

-Jeg er litt misunnelig på svenskene som kaller sin høstferie for «leseferie». Jeg tror det hadde vært passende å endre navnet også her i Norge. Kanskje det ville gjort folk mer bevisst på hvor gøy og viktig det er å lese. Samarbeidet mellom Läsrörelsen og McDonald’s på høsten hvert år, bidrar nok til å skape leseglede hos barn og unge nå som det begynner å bli kaldere i været, sier Pia Larsen, redaktør i Cappelen Damm.

Läsrörelsen hyller den norske «Snarveien»

-Jeg ble ærlig talt veldig glad da jeg fikk denne boken. For det første fordi jeg synes det er godt språk og veldig fine tegninger, og en god historie. Det er to erfarne, kunnskapsrike og dyktige damer som står bak. Det er herlig å se måten de skildrer samspillet mellom generasjoner, og at man setter pris på en gammel manns erfaringer og fantasi. Boken beskriver bestefaren og barnebarnets felles opplevelser, på det som kunne vært en vanlig tur til barnehagen. Boken tar vare på øyeblikket i hverdagen, sier von Baumgarten-Lindberg.

-Vi i McDonald’s gleder oss alltid til å kunne «servere» bøker i Happy Meal hver høst. Dette er noe som vi får svært gode tilbakemeldinger på, både fra foreldre og barn som besøker oss. Det er jo spesielt hyggelig, sett med norske øyne, at vi kan bidra til å spre norsk barnelitteratur. Samtidig er det hyggelig at norske barn får tilgang på nordiske barnebøker, som de ellers kanskje ikke ville fått tilgang på, sier Kathrine Moe i McDonald’s Norge.

Første spadetak for ny McDonald’s-restaurant ved Sola28.8.2017 15:46Pressemelding

Det første spadetaket for den nye McDonald’s-restauranten på Sola tas av Sola-ordfører Ole Ueland og håndballprofilen Camilla Herrem. -Vi ser frem til at det første spadetaket endelig kan tas, og byggingen av den nye McDonald’s-restauranten kan begynne. Vi har fått mange henvendelser av folk som ønsker seg en McDonald’s nettopp her, og da er det ekstra hyggelig å kunne glede dem, sier franchisetaker Ronny Sigbjørnsen i McDonald’s. 50 nye arbeidsplasser til Stavanger-regionen Den nye McDonald’s-restauranten skal sysselsette om lag 50 personer, og rekrutteringen er allerede godt i gang. -Vi har fått inn mange gode søknader allerede, men søknadsprosessen er fortsatt åpen. Vi anbefaler derfor at alle som har et ønske om å jobbe med en verdenskjent merkevare, om å søke, sier Sigbjørnsen. McDonald’s ble tidligere i år kåret til Norges tredje beste arbeidsplass, og mottok hederspris for sitt arbeid med mangfold og inkludering av Great Place To Work-organisasjonen. Rykende ferske burgere klare