Unik villa med eksklusivt, norsk treverk

I åssiden utenfor Vilnius i Litauen ligger en helt spesiell villa. Selv omringet av storslått natur er det lett å få øye på det eksklusive Kebony-treverket som strekker seg over tak, vegger og terrasser

KEBONY-VILLA: For huseieren er den største fordelen med Kebony at fasade og terrasse holder seg like godt under alle forhold, år etter år. Foto: Aksel Jermstad.

- Vi var opptatt av å bygge et hjem som både representerer oss som mennesker og naturomgivelsene. Kebony er det eneste materialet som ivaretar hensynet til miljøet, bygget, tryggheten og komforten for vår familie og våre designpreferanser – det er virkelig et unikt treverk, forteller huseieren, Adam Zadeika.

For ham og familien var den største fordelen med Kebony at fasade og terrasse holder seg like godt under alle forhold, år etter år, og at materialet er vedlikeholdsfritt utover enkel rengjøring.

Miljøvennlig og oppsiktsvekkende

Arkitekt Arūnas Liola i arkitektfirmaet Arches drøm var å designe et hus som både var miljøvennlig og visuelt oppsiktsvekkende. Det ville han gjøre gjennom en kombinasjon av naturlige materialer og leken geometri. Det var også essensielt at bygget skulle stå i harmoni med den omkringliggende naturen.

Resultatet er en praktfull og stilren villa med skråtak i ulike vinkler, bekledd med 650 m2 Kebony-tre, omringet av en mektig, grønn furuskog. Det mørke treverket vil med tiden gli over i en vakker sølvgrå fargetone som ser like eksklusiv ut, uansett sesong.

Allsidig kvalitetsmateriale

Arches benytter ofte Kebony til sine prosjekter, både fordi det er et bærekraftig materiale og fordi kvaliteten og treverkets unike egenskaper gjør det svært holdbart og fleksibelt å arbeide med.

- Med Kebony er det gøy å være kreativ, ettersom du har så mange muligheter. Det er også en stor fordel at vi kan bruke samme materiale til både kledning og terrasse. Det er dette som gjør denne villaen så unik og gjennomført – de naturlige overgangene, sier arkitekt Arūnas Liola.

Prisbelønt bruk av Kebony

Arkitektene hos Arches har mottatt både heder og beundring for det naturlige villa-prosjektet.

I 2017 vant de den prestisjetunge Residential Architect Design Awards, som deles ut av magasinet Architect, for deres fokus på bærekraftig teknologi ved bruk av Kebony.

Året etter, i 2018 vant villaen også prisen for ‘Sustainable Exterior Surface’ under prisutdelingen Surface Design Awards, for den miljøvennlige og estetiske Kebony-kledningen.

Populært for terrasser

Kebony er kjent for å være det ideelle materialet for terrasser, og den eksklusive sølvgrå patinaen er noe mange trakter etter. Kebony er et slitesterkt treverk som heller ikke blir for varmt i solen om sommeren. Det er i tillegg motstandsdyktig mot sopp og råte, og har hele 30 års garanti på utendørs bruk.

Derfor bør du velge vedlikeholdsfrie terrassebord

Slik bygger du terrasse selv

Dette bør du tenke gjennom før du bygger terrasse:

1. Bruksområder: Hva skal terrassen brukes til og hvem skal bruke den? Skal barn løpe og leke på terrassen bør den være av et materiale som ikke fliser og ikke brenner små, barbeinte føtter. Med barn bør en også være obs på kjemikalier og giftstoffer i treverk.

2. Værforhold: Hvilke værforhold skal terrassen tåle? Bor du ved sjøen, eller på fjellet? Skal det være et soldekk, bør du tenke gjennom hvordan materialet du velger vil reagere på år med sol. Dersom du planlegger å la det stå åpent uten tak må du velge et materiale som tåler både regn og frost.

3. Vedlikehold: Tenk gjennom hvorvidt dere bør velge et vedlikeholdsfritt materiale, og hvor mye det vil koste dere av tid og penger om dere ikke gjør det. Ofte vil det lønne seg å velge et kvalitetsmateriale som varer over lang tid uten å kreve noe av deg.

4. Miljøet: Er det viktig for deg å velge bærekraftige materialer? Sjekker du hvor treverket du kjøper kommer fra, for å bidra til å forhindre nedkutting av sårbare skogsområder i verden? Kjøper du lokalt og kortreist?

5. Design og komfort: Vil du at terrassen skal ha et eksklusivt eller naturlig preg, skal det stå i stil med huset og omgivelsene, eller skille seg ut? Tenk igjennom helheten, og hva som skal til for at du skal trives på terrassen gjennom flere sesonger og i mange år fremover.

Kebony er et miljøvennlig treverk i høy kvalitet, som ikke krever vedlikehold utover vanlig rengjøring. Kebony har dokumenterte gode egenskaper for en rekke forskjellige bruksområder, særlig mye brukt til terrasse og fasadekledning.

Teknologien bak Kebony® er en miljøvennlig og patentert trebehandlingsprosess utviklet i Norge. Denne prosessen forbedrer egenskapene til treet ved hjelp av en bio-basert væske. Prosessen gir treets cellestruktur en permanent endring med de ypperste egenskaper og en dyp brunfarge som kan sammenlignes med eksklusive tropiske tresorter.