Klarna

Unik landsoversikt: Størst netthandelsvekst i Oslo, men mest handel i Finnmark

Mens netthandelen i Oslo vokste raskere enn i noen andre fylker, var det innbyggerne i Finnmark som handlet klart mest på nett i første halvdel av 2019.

Det viser Klarnas unike rapport over netthandelen i alle norske fylker og kommuner.

- Våre analyser viser at beboerne i Oslo har økt sin nettshopping mest blant alle landets fylker. Netthandelen økte med nesten 50 prosent mer i løpet av første halvår enn den gjorde i fylkene som hadde den laveste veksten. Dette er fylkene Nordland og Sogn og Fjordane. Vestfold og Østfold utmerket seg derimot med en kraftig vekst, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av alle betalingstransaksjoner i det norske netthandelsmarkedet. Dette gir en helt unik mulighet til å følge nordmenns shoppingvaner på nett.

Oslo vokser mest til tross for at fysiske butikker viser nye trender

- At Oslo er på toppen av vekstlisten, der tilgangen til fysiske butikker er større enn noe annet sted i Norge, illustrerer med all tydelighet hvor viktig det er med raske og fleksible løsninger for hjemlevering. Dette har det siste året blitt langt vanligere i de større byene. Kundene benytter seg fremdeles av fysiske butikker, men bruker også i langt større grad smarte online-løsninger, som dyrekassen.no, hvor du kan få levert hundemat på døren din, når dette passer dem for deg, sier Elvestad.

I den nye rapporten «Nordmenns shoppingvaner på nett» viser Klarnas tall at selv om veksten er størst i Oslo, er det i vårt nordligste fylke det ble brukt klart mest i kroner og øre på netthandel i årets første seks måneder, når vi justerer for innbyggertall.

Handler 76 prosent mer på nett i Finnmark enn i Agder-fylkene

Finnmarkingene handlet hele 46 prosent mer på nett enn gjennomsnittet i Norge, sett i forhold til antall innbyggere. Det er klart mest av alle de norske fylkene. Sammenlignet med fylkene som la igjen minst penger i nettbutikkene med Klarnas betalingsløsninger, Aust-Agder og Vest-Agder, handlet finnmarkingene hele 76 prosent mer.

- Finnmark er et klart eksempel på at netthandel er med på å gjøre alle mulige produkter tilgjengelige, også for dem som bor steder der det er få fysiske butikker. Dette ser vi også når tallene brytes ned på kommunenivå. Det handles klart mest på nett i kommuner som ligger i distrikts-Norge, sett i forhold til innbyggertallet, sier Klarnas markedsdirektør.

Finnmark er også det fylket i Norge hvor innbyggerne fyller opp handlekurven mest når de handler i nettbutikker. Her er den gjennomsnittlige ordreverdien hele 29 prosent høyere enn i fylket med de minste handlekurvene, Aust-Agder.

Her er netthandelsvinnerne

Kommunen der det ble handlet mest på nett i første halvdel av 2019, er Røst i Nordland. Her brukte innbyggerne hele 120 prosent mer på netthandel enn det som er gjennomsnittet for hele Norge.

Kvitsøy kommune i Rogaland er kommunen med den kraftigste veksten i første halvdel av 2019 sammenlignet med samme periode i fjor. Her vokste netthandelen hele 113 prosent mer enn landet forøvrig, sammenliknet med samme periode i fjor.

- Dette er helt klart den kommunen hvor netthandelsbruken øker raskest. Det er spennende å se hvordan raskt digitale muligheter  kan forandre et etablert handlemønster. Innbyggerne i Kvitsøy kommune viser resten av Norge hvor fort dette kan skje, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.

Sammenlign din kommune eller ditt fylke med Norge eller nabokommunen

Lurer du på hvordan din kommune eller ditt fylke skiller seg fra resten av Norge når det gjelder nettshopping? Hvilken dag eller når på døgnet nordmenn handler mest på nett eller hvilke varekategorier som er mest populære? Bruker de mest mobil eller er det fremdeles PC som gjelder i din kommune?

Hele rapporten «Nordmenns shoppingvaner på nett» finner du her: https://klarnashoppingreport.com/no/

Her vokste netthandelen raskest i Norge i første halvår 2019*

1. Oslo (119)
  2. Østfold (113)
  3. Vestfold (110)
  4. Akershus (109)
  5. Buskerud (103)

Her ble det handlet mest per innbygger i første halvår 2019*

1. Finnmark (146)
  2. Nordland, Sogn og Fjordane og Troms (118)
  3. Oppland og Møre og Romsdal (108)
  4. Trøndelag (104)
  5. Akershus (102)

Her var den gjennomsnittlige ordreverdien størst i første halvår 2019*

1. Finnmark (115)
  2. Oslo (112)
  3. Sogn og Fjordane (108)
  4. Akershus og Troms (105)
  5. Nordland (103)

*Indeks 100 er gjennomsnittet for hele Norge. Er tallet høyere enn 100, er veksten høyere enn gjennomsnittet. Er tallet lavere enn 100, er veksten lavere enn landsgjennomsnittet. Snittordreverdi er gjennomsnittsverdien av hvert enkelt kjøp. Shoppingindeks er hvor mye mer eller mindre det er brukt på netthandel per innbygger, sammenlignet med landet forøvrig.

Kilde: Klarnas salgsstatistikk (1.1 - 30.6 2019). Veksten er regnet ut fra salg i tilsvarende periode i 2018.

Om Klarna

Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Klarna ble grunnlagt i 2005 med en klar ambisjon om å få slutt på utrygg netthandel. I dag er selskapet en av Europas største banker, kjent for enkle, sikre og smidige betalingsløsninger.

Med mer enn 2000 medarbeidere i hele 14 markeder, er Klarna løsningen for over 60 millioner kunder og 100 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.

I 2014 slo vi oss sammen med SOFORT og dannet Klarna Group.

Følg saker fra Klarna

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Klarna

Klarna announces $460M equity raise to further support massive US growth6.8.2019 15:55:02 CESTPressemelding

New York, United States – August 6, 2019. Klarna, the leading global disruptor of payments and banking, and provider of smoooth retail services, is pleased to announce it has raised $460 million in an equity funding round, at a post money valuation of $5.5 billion. This new valuation ranks Klarna as the largest private fintech in Europe and as one of the largest private fintechs globally.