UNICEF Mesterfinale spilles 5. mars

Lillestrøm og Rosenborg møtes på Åråsen.

I fjor ble UNICEF Mesterfinale arrangert for første gang da Rosenborg åpnet sesongen med et trofe da de vant 2-0 over Brann i Bergen.

Også i 2018 blir kampen mellom cup- og seriemester arrangert når Lillestrøm og Rosenborg møtes på Åråsen. Rosenborg vant som kjent Eliteserien klart, mens Lillestrøm gikk seirende ut av cupfinalen med 3-2 over Sarpsborg 08. Kampen spilles på Åråsen mandag 5. mars.

- I år som i fjor ønsker vi å starte sesongen med et trofe. UNICEF Mesterfinale betyr starten på 2018- sesongen, og er for oss en fin måte å innlede kampen om trofeer på. Rosenborg innleder gjerne hver sesong med å spille Mesterfinalen. Sesongen er i gang og vi akter å vise oss frem fra vår beste side fra første spark, sier RBK-trener Kåre Ingebrigtsen.

- Mesterfinale mot Rosenborg på Åråsen er en perfekt generalprøve før Eliteserien starter, sier LSK-trener Arne Erlandsen.

Fotballpresident Terje Svendsen ser også frem til kampen.

- Mesterfinalen ble spilt for første gang mellom Brann og Rosenborg i fjor, og det ble godt mottatt. Tittelen og trofeet er offisielt på lik linje med ligatrofè og kongepokal, så dette blir en ny skikkelig prestisjeduell mellom to av de mest tradisjonsrike klubbene i Norge, nemlig Lillestrøm og Rosenborg. Sesongen i fjor ble avsluttet med en heidundrende cupfinale og vi håper og tror sesongen 2018 skal starte med en flott og underholdende mesterfinale, sier Svendsen.

- Kampen har fortsatt navnet UNICEF Mesterfinalen, og den røde tråden fra UNICEF er «Støtt Mesterbarna» som henspeiler på barn i deler av verden som UNICEF hjelper i sitt arbeid. Vi oppfordrer klubber, supportere og alle seere av kampen på MAX om å støtte opp om UNICEFs viktige arbeid, fortsetter fotballpresidenten.

Før, under og etter kampen vil det være en sending som oppfordrer seere til å bidra til å støtte UNICEFs arbeid med Mesterbarna.

- Vi i UNICEF Norge er kjempeglade for å være del av årets sesongåpning i norsk fotball og det som allerede har blitt en flott tradisjon, UNICEF Mesterfinalen. Fotball betyr mye for millioner av barn over hele verden, og gir både glede og mestring. Samtidig er fotballen med på å inspirere barn til lek og samhold, og hva er vel mer naturlig enn å sette barna i fokus når årets første trofé skal deles ut, sier generalsekretær i UNICEF Norge, Camilla Viken.

- Mesterbarna er alle de barna som kjemper viktige kamper utenfor fotballbanen hver eneste dag. Alle disse har rett til å føle seg trygge og til å få en utdannelse, og det jobber vi i UNICEF for hver eneste dag, fortsetter Viken.

Kampen skal vises på MAX 5. mars klokken 19.00, med sendestart 18.30.

- UNICEF Mesterfinalen var en suksess for oss i 2017. I år spilles den noen uker tidligere enn i fjor, faktisk bare åtte dager etter OL-avslutningen, men det betyr jo bare at ventetida er herlig kort. Vi gleder oss stort til å vise generalprøven mellom Lillestrøm og Rosenborg på MAX, sier sportsdirektør i Discovery Networks og Eurosport, Eirik Koren.

21 02 93 00https://www.fotball.no

Følg pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas