Unge vil jobbe lenge

Over seks av ti nordmenn i 20-årene er innstilt på å stå lenge i jobb. Førtiåringene derimot vil gå av tidligere, viser en ny undersøkelse.

65 prosent av nordmenn i alderen 18 til 29 år er innstilt på å jobbe etter 67 år, viser en landsdekkende undersøkelse Opinion har utført for KLP.

– Det er svært positivt at de unge er innstilt på at de må jobbe lenger. Det kan se ut som de har fått med seg at det må til. Vi lever lenger og hensiktene med pensjonsreformene er nettopp å stimulere til at folk står lenger i jobb, sier Øyvind Røst, pensjonsøkonom i KLP.

Holdningene til førtiåringene er mer bekymringsfull. I alderen 40-49 år svarer bare 32 prosent at de er innstilt på å stå i jobb når de blir 67 år eller eldre.

– De som ønsker å gå av tidlig bør passe på å spare om de skal få innfridd ønsket. Hvis ikke risikerer de å få dårlig økonomi i alderdommen, påpeker Røst.

– Å få en skikkelig oversikt over pensjonsordningen, begynne å spare regelmessig og nedbetale på gjeld før du går av med pensjon, er noen av de viktigste grepene du kan ta i førtiårene. Det er ekstra viktig om du ønsker å gå av tidlig, avslutter Røst.

Dette bør du gjøre i alderen 40-50 år:

• Få oversikt over fremtidig utbetaling fra folketrygden og tjenestepensjon ved å logge deg inn på nav.no/pensjon, norskpensjon.no og hos din pensjonsleverandør.

• Sjekk konsekvensene av å bytte jobb. Ved et karriereskifte i dette aldersintervallet blir det viktig å vektlegge hvilken pensjonsordning den nye arbeidsgiveren har.

• Hvis du bytter til arbeidsplass med AFP, er det viktig å skifte jobb tidsnok slik at du rekker å tjene opp tilstrekkelig ansiennitet. Å miste retten til AFP kan gi store økonomiske konsekvenser.

• Fortsett nedbetaling av lån. Spar langsiktig i aksjefond med lave kostnader.Er du gjeldfri og det er få år igjen til du skal gå av med pensjon, kan du spare i bank.

Kommunal Landspensjonskasse (KLP) er Norges største livsforsikringsselskap. Selskapet leverer pensjons-, finans- og forsikringstjenester til kommuner og fylkeskommuner, helseforetak og til bedrifter både i offentlig og privat sektor, og til deres ansatte. KLP-konsernet har en forvaltningskapital på 527 milliarder kroner.