Unge lider under langtidsopphold i asylmottak

På morgendagens Fafo-frokost lanseres en fersk rapport om konsekvenser av langtidsopphold i asylmottak. Lang ventetid i mottak oppleves som svært belastende, og særlig for de unge. Det kan føre til helseplager, passivisering og demotivering, samtidig som tiden i mottak forsinker flyktningene i å etablere et nytt liv i Norge.

Når flyktningene først bosettes i en kommune, er det liten forskjell på hvor raskt integreringen går for de som har sittet lenge i mottak og de som har sittet kort tid i mottak. Noen grupper ser likevel ut til å tåle lang tid i mottak dårligere andre og unge er en særlig sårbar gruppe.

Anne Britt Djuve og Nerina Weiss ved Fafo vil presentere hovedfunnene fra den nye rapporten "Opphold på asylmottak. Konsekvenser for levekår og integrering". Sentrale aktører fra IMDi og UDI vil kommentere funnene.

Fafo-frokosten holdes tirsdag 4. april 2017, kl 08.30-09.45 ved Fafo, Borggata 2B, Oslo. Seminaret strømmes, se direktesending på Fafo-TV.

Anne Britt Djuve, Fafo. 95967244