Unge gründertalenter vil endre verden

Innovasjon Norge arrangerer en gründersamling på Høgskolen i Lillehammer for 100 ungdommer mellom 18 og 25 år fra 7.-10. august. Åtte av ti deltakere svarer i en spørreundersøkelse at de tror de kan skape eller bidra til innovasjon som endrer verden.

Foto: Innovasjon Norge

I forkant av samlingen har deltakerne svart på en uformell spørreundersøkelse som illustrerer at unge gründere tar årets tema bærekraft på alvor. 88 prosent av deltakerne i spørreundersøkelsen sier at det er viktig eller veldig viktig at bedriften de starter er bærekraftig, og 92 prosent sier at det er viktig eller veldig viktig at produktet eller løsningen har en positiv effekt på samfunnet.

Samlingen, som heter Emax, består av foredrag, workshops og gruppearbeid der deltakerne får utvikle talent og grunnlag for å skape Norges neste store globale selskap. Emax handler i stor grad om å delta i et simulatorspill der deltakerne får lede en reell bedrift og må ta forretningsmessige avgjørelser underveis. Vinnerlaget får en tur til oppstartbyen Toronto.

På åpningsdagen deltar Innovasjon Norges administrerende direktør Anita Krohn Traaseth og HR-direktør Yvonne Fosser i en samtale med to av deltakerne. Andre foredragsholdere er gründerne Kimberly Larsen fra Time to Riot, Julie Bauge, medgründer av FlowMotion, og Janke Nije Jamanca fra Jarga Designs.

Pressen er invitert til å delta på arrangementet etter avtale, og vi tilrettelegger gjerne intervjuer med deltakerne eller representanter fra Innovasjon Norge. Henvend deg hvis du vil ha kontakt med aktuelle deltakere fra ditt lokalområde.