Ungdomsskoleelever får bedre karakterer i flere fag
– Jeg er glad for at den positive utviklingen forsetter, og at færre elever går ut av grunnskolen uten karakter. Vi har jobbet målrettet med å løfte de grunnleggende ferdighetene med intensivopplæring i regning, lesing og skriving. Disse tallene tyder på at vi er på rett vei, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
– Når vi ser på resultatene over tid, ser vi at karakterene går opp og flere får karakterer. Vi registrerer en positiv trend når det kommer til karakterstatistikk for grunnskolen, sier Hedda Birgitte Huse, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet.
I 2017-18 er det rundt 3 200 av de nær 61 000 elevene som mangler karakter i mer enn halvparten av fagene, og som derfor ikke får beregnet grunnskolepoeng (se faktaboks). Dette utgjør 5,3 prosent av elevene. I fjor utgjorde dette 5,6 prosent.
Jevn utvikling
Gjennomsnittlige grunnskolepoeng har økt jevnt de siste årene, både nasjonalt og i alle fylker. Elevkullet har denne gangen i snitt 41,8 grunnskolepoeng.
– Vi synes det er gledelig at det er en positiv utvikling i norske elevers karakterer i flere fag, blant annet i matematikk. Blant annet ser vi at færre elever får karakterene 1 og 2 i matematikk enn for noen år siden.I matematikk er dette er en utvikling som vi har sett over noen år i grunnskolen,men vi kan ikke si med sikkerhet hva oppgangen skyldes, sier Huse.
Små forskjeller
Kun 2,3 grunnskolepoeng skiller fylkene med høyest og lavest grunnskolepoeng i 2016-17. Elevene i Akershus har det høyeste snittet på 42,6 grunnskolepoeng.
For de enkelte fagene er det relativt små endringer i standpunkt- og eksamenskarakterer fra i fjor, men for de fleste fagene er karakterene stabile eller går svakt opp.Snittkarakteren på skriftlig eksamen i matematikk skriftlig endrer seg mest, og går opp med 0,2 karakterpoeng fra i fjor.
Mer om karakterstatistikken
Fakta
- Grunnskolepoeng beregnes ved å summere alle tallkarakterene i fagene (på en skala fra 1 til 6), både eksamen og standpunkt. Summen deles deretter på antall karakterer. Dette gjennomsnittet, med to desimaler, multipliseres med 10.
- Elevene får i snitt høyere karakterer på muntlig eksamen enn til standpunkt, og høyere karakterer til standpunkt enn på skriftlig eksamen.
- Jentene får høyere karakterer enn guttene i de fleste fag,
- Både til standpunkt og til eksamen. Forskjellen er størst i norsk. Fordelingen av elever på enkeltkarakterer til skriftlig eksamen viser at det er flest elever som får karakteren 3 på eksamen i norsk hovedmål og norsk sidemål. I engelsk og matematikk er det flest elever som får karakteren 4, og det er flere som får karakteren 5 eller 6 enn i norsk.
- Jentene har hatt en mer positiv utvikling enn guttene og har nå i snitt 4,5 grunnskolepoeng mer enn guttene.
- Elevene ved private skoler har i snitt 2,3 grunnskolepoeng mer enn elever ved offentlige skoler, men kun 3,4 prosent av elevene går på private grunnskoler.
Nøkkelord
Kontakter
Marie SmedsrødPressekontakt
Tel:47827301marie.smedsrod@udir.noBilder
Om Utdanningsdirektoratet
Utdanningsdirektoratet skal sikre at den nasjonale utdanningspolitikken iverksettes. Slik får barn, unge og voksne et barnehagetilbud og en opplæring av høy kvalitet. Vi er underlagt Kunnskapsdepartementet og har kontorer i Oslo, Tromsø, Molde og Hamar.
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Elevundersøkelsen 2018 - færre elever sier de blir mobbet29.1.2019 07:00:36 CET | Pressemelding
I 2018 svarer 6,1 prosent av elevene at de blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. Dette er en nedgang på 0,5 prosentpoeng fra 2017.
Hva skal til for at flere ungdommer får læreplass? 29.11.2018 09:10:00 CET | Pressemelding
Rekordmange ungdommer søker seg til yrkesfag, og de fleste får læreplass. Utdanningsdirektoratet har sett nærmere på hvordan enda flere kan fullføre utdanningen som fagarbeidere. Betydningen av støtte fra voksne i støtteapparatet er ofte utslagsgivende for å vippe ungdom i riktig retning.
Resultater fra nasjonale prøver på 5. trinn 2018 er publisert27.11.2018 08:56:25 CET | Pressemelding
Høsten 2018 gjennomførte 60 000 elever på 5. trinn nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk. Det er i snitt ingen store endringer på nasjonalt nivå i elevenes prestasjoner på 5. trinn.
Priv. til red.: Resultater fra nasjonale prøver i ungdomsskolen er publisert23.10.2018 09:40:00 CEST | Pressemelding
Denne høsten tok 120 000 elever nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk på 8. trinn, og lesning og regning på 9. trinn.
Apalløkka skole vinner Dronning Sonjas skolepris2.10.2018 12:00:00 CEST | Pressemelding
En enstemmig jury har kåret Apalløkka ungdomsskole i Oslo som vinner av Dronning Sonjas skolepris for likeverd og inkludering 2018.