Ungdomsrådene i Helse Sør-Øst samlet

For første gang har representanter for ungdomsrådene i helseforetakene i Helse Sør-Øst vært samlet til informasjon og debatt. Ungdomsrådene er en forholdsvis ny enhet i helseforetakene. Alle de ni helseforetakene i Helse Sør-Øst som foretar pasientbehandling, har ungdomsråd.

Teamet for den første regionsamlingen var arbeidet med Helse Sør-Østs utviklingsplan 2035. - Vi synes det er fint at planene for hvordan vi skal organisere og drive fremtidens sykehus og pasientbehandling er tema for den første regionsamlingen, sa administrerende direktør Cathrine M. Lofthus i Helse Sør-Øst RHF da hun ønsket ungdommene velkommen. – Dere er viktige premissgivere for fremtidens sykehus.

Nina Roland, som er nestleder i det regionale brukerutvalget, sa at brukerutvalget har store forventninger til arbeidet i ungdomsrådene i helseforetakene. – Det regionale brukerutvalget vil lytte til innspill fra dere – og ser frem til et nært samarbeid.

Legge til rette for barn og unge
De 16 representantene for ungdomsrådene hadde mange synspunkter til de foreløpige planene i utviklingsplanen, blant annet om fremtidig støtte fra digitalisering, muligheter for at pasientene kan ta mer ansvar selv (brukerstyrte poliklinikker), sykehusene kan ta mer ansvar for pasienter som behandles hjemme («trygghet hjemme») og legge til rette for barn/unge (eks. ettermiddagspoliklinikker/telefon- video-mail konsultasjoner så de slipper fravær fra skolen). Det ble spurt om hvorfor sykehusene må være så sterile («Velkommen i fengsel») og hvorfor det er bedre universell utforming på Oslo S enn i sykehusene. De spesialiserte voksenavdelingene har også noe å lære av måten barneavdelingene ser hele mennesket på

Utviklingsplanen skal behandles i styret i Helse Sør-Øst RHF i juni. Deretter vil den bli sendt på en bred høringsrunde, blant annet til de lokale ungdomsrådene. Planen skal sluttbehandles i styret i desember.

Kontakter

Medievakten , telefon 971 47 065 (ikke send sms), e-post: medievakt@helse-sorost.no

Invitasjon til seminaret: «Forskning og innovasjon til pasientens beste» på Akershus universitetssykehus, Lørenskog, fredag 8. juni kl 0915-13306.6.2018 12:30Presseinvitasjon

De regionale helseforetakene har på oppdrag av helse- og omsorgsminister Bent Høie utarbeidet rapporten «Forskning og innovasjon til pasientens beste – nasjonal rapport fra spesialisthelsetjenesten 2017», som er en populær presentasjon av 17 pasientnære forskningsprosjekter. Rapporten inneholder også nasjonale nøkkeltall for forskning og innovasjon i spesialisthelsetjenesten, oppdatert tom 2017. Statsråd Bent Høie vil være til stede ved første del av seminaret. Han vil få overrakt den ferske rapporten av administrerende direktør Catrine M. Lofthus i Helse Sør-Øst RHF.

Et stort og omfattende overføringsprosjekt20.4.2018 09:38Pressemelding

- Virksomhetsoverdragelsen skal være trygg og sikker, og befolkningen vil ikke oppleve store endringer, sa Geir Bøhler, direktør for kvalitet, fag og pasientsikkerhet i Helse Sør-Øst RHF, da han orienterte fellesmøtet for kommunestyrene i Kongsvingerregionen om planleggingen for overføringen av Kongsvinger sykehus til Akershus universitetssykehus HF. Bøhler leder delprosjekt pasientbehandling i arbeidet med overføring av Kongsvinger sykehus.