Ungdommen nå til dags

Hvor gammel er man når man begynner å engasjere seg i andre enn seg selv? Har det egentlig en alder? Hva skjer egentlig når man tar med seg frivilligheten og bærekraftsmål til verdens største fotballturnering for barn og unge?

Ungdommene ble oppfordret til å finne seg en fanesak og gå i demonstrasjonstog når frivillige organisasjoner samlet seg i Global Goals Arena på Norway Cup

– Hvordan får vi popcorn?
En guttegjeng på rundt 12 år har luktet seg frem til teltet vårt.
– Hva brenner dere for? spør vi.
– Fotball!
Vi viser dem bøtta med demonstrasjonsskilt og en av gutta tar umiddelbart tak i skiltet med «Likestilling nå!».
– Likestilling, det er jo viktig, sier 12-åringen.
– Hvorfor det? spør vi.
– Ellers blir det jo urettferdig svarer han.
Så enkelt.
Gjengen tar på seg gule refleksvester, finner hver sitt demoskilt og marsjerer ut med taktfaste parolerop om likestilling, mangfold og rettferdighet.

Frivillighetens eget område

Global Goals Arena er et område på Norway Cup hvor engasjement og FNs bærekraftsmål er i fokus. Det er et pusterom med tema som miljø, inkludering og frivillighet. Sammen med LNU–Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner, har Frivillighet Norge samlet frivillige organisasjoner for en mulighet til å aktivisere, informere og engasjere de unge.

På besøk i området er også kulturminister Trine Skei Grande, som forteller at hun er veldig positiv til at frivilligheten er på Norway Cup. Hun mener det er viktig at de unge blir eksponert for mer enn fotball og inspirert til å bry seg.
– Vi når ikke bærekraftsmålene uten at de unge er med på laget, de må engasjeres, sier Skei Grande.

– Må finne noe vi blør for

Siri og Auriane, begge 16 år har ikke noen spesielle saker de brenner for, men kunne gjerne blitt frivillige. Det tror de nok ikke det skjer før de er sånn rundt 18 år.
– Jenter bryr seg generelt mer enn gutter, eller gutta viser ikke like ofte at de bryr seg, mener jentene.

Et guttelag på 16 år fra Kongsvinger synes det er viktig å gjøre noe for samfunnet for å gi alle like muligheter. De mener likestilling er viktig, men for å bli frivillig, da må de først finne en sak verdt å blø for, og det har de ikke funnet enda. Men å plukke plast kunne de tenke seg, for plast i havet liker de ikke tanken på. De tenker at engasjement for en sak gjerne springer ut av egne opplevelser og erfaringer.

Det er fem minutter til teltene stenger og en 14 år gammel jente har akkurat kommet og står og tripper.
– Kommer dere tilbake i morgen også? Alle sammen? Kan du fortelle mer om Natur og Ungdom? Hva er Frivillig.no? Kan jeg få lage sånn kreftarmbånd? Har du flere brosjyrer?

Prosjektleder for Frivillig.no hos Frivillighet Norge, Vanja Konradsen, puster ut etter en hektisk uke.
– Vårt mål var å lage større rom for frivilligheten og engasjere morgendagens frivillige til å bry seg om viktig tematikk og bli kjent med frivillige organisasjoner. Kort oppsummert; Det fikk vi til.

Kulturminister Trine Skei Grande heier på ungt engasjement
GUttelaget fra Kongsvinger heier på likestilling
Siri og Auriane tenker at engasjement kommer når man blir litt eldre.
Frivillige organisasjoner er samlet i Global Goals Arena på Norway Cup.
Ungdommene ble oppfordret til å finne seg en fanesak og gå i demonstrasjonstog.
Ungdommene ble oppfordret til å finne seg en fanesak og gå i demonstrasjonstog.