Ungdommelig sommer med Bibelselskapet

Da Ingeborg Mongstad-Kvammen tiltrådte som Bibelselskapets generalsekretær i januar gjorde hun det klart at hun ønsket å styrke organisasjonens ungdomsprofil. Det gjenspeiles med all tydelighet i hennes program for sommeren 2012.

Sommersesongen er hektisk for Ingeborg Mongstad-Kvammen. I perioden juni til september deltar hun ved ni ulike festivaler, seminarer og arrangementer over hele landet, og ungdommene har fått førsteprioritet.

– Flere ledere og deltakere ved ungdomsfestivalene har sagt at de opplever det som inspirerende og unikt at Bibelselskapet sender sin generalsekretær for å møte dem. Da skjønner jeg at denne strategien har vært riktig, forteller Mongstad-Kvammen.

På Misjonsforbundets Liv & Vekst-festival i Stavern deltok hun ved seminaret for de voksne, men tilbrakte resten av tida sammen med ungdommene i deres camp.
– Vi er imponerte over at hun ikke bare kommer og holder et foredrag og drar igjen, men er her sammen med oss over flere dager, sier en deltakerne til Bibelselskapet.

Over hele landet
I tillegg til Liv & Vekst-festivalen har Ingeborg Mongstad-Kvammen så langt deltatt ved Petter Dass-dagene i Alstadhaug, TT-treffet på Gjøvik og Skjærgårds Music and Mission på Risøya. I neste uke går turen til Trondheim der Norges Unge Katolikker avholder Olsokfestival og feirer sitt 65-årsjubileum.

– Det er en strategi for meg å være mest mulig sammen med ungdommene slik at jeg får snakket med dem og bli kjent med dem. Skal vi være relevante for ungdom, må også vi kjenne de ulike ungdomsmiljøene litt på pulsen, sier Mongstad-Kvammen.

Litteraturfestivaler
Vil du møte Bibelselskapets ungdommelige generalsekretær i løpet av sommersesongen, er mulighetene fortsatt mange. I tillegg til de mange ungdomsfestivalene har generalsekretæren også ønsket å prioritere litterære og kulturelle arrangementer i Sommer-Norge.

4. august leder hun en panelsamtale om den nye bibeloversettelsen under Olavsfestdagene i Trondheim.

– Bibelen er grunnlaget for mye av vår norske kultur, og i større grad enn andre bibeloversettelser har Bibel 2011 klart å synliggjøre dette. Den nye oversettelsen har for mange vist seg å være en dåråpner, både når det gjelder tro, kultur og litteratur, sier Mongstad-Kvammen.

7. – 10. august deltar hun ved KRIKs sommerfestival, Arena i Kristiansand, der hun blant annet er en av voksenlederne for havpadlekurset.
I september er hun til stede ved Bjørnsonfestivalen i Molde og Kapittelfestivalen i Stavanger.

Ungdom gløder for Bibelen under Liv & Vekst-Festivalen i Stavern. (Foto: Andreas Rønningen)
Unge bibelforskere på Liv & Vekst-Festivalen i Stavern. (Foto: Andreas Rønningen)
Ingeborg Mongstad-Kvammen er generalsekretær i Biobelselskapet (Foto: Dag Kjær Smemo)