Undersøker årsak til mindre avsporing ved Larvik
Avsporingen skjedde i svært lav hastighet, på en sporveksel hvor enkeltsporet går over til å bli dobbeltspor. Passasjerene ble kjørt tilbake til Larvik stasjon med den bakre delen av det doble togsettet.
Hendelsen ble varslet kl. 18:45 fredag. Et dobbeltsett av typen Flirt fikk rødt lys foran sporvekselen og stanset rutinemessig. Etter manuell undersøkelse av at sporvekselen lå i rett posisjon, fikk toget kjøre videre med en hastighetsbegrensning for sikkerhetens skyld på 10 km/t. Toget sporet av med fremre aksel.
Signalsystemet på jernbanen er bygget slik at det gir automatisk rødt lys på en delstrekning dersom det har mistanke om feil ved sporet eller at sporet av andre årsaker ikke er klart. Toget vil dermed stanse, om nødvendig automatisk, før det kjører inn på strekningen som har rødt lys.
Når rødt lys oppstår må klare prosedyrer følges før toget får tillatelse til å kjøre videre og med hastighetsbegrensninger. Disse prosedyrene ble fulgt og sikkerheten ivaretatt.
Togsettet ble fjernet natt til lørdag og det er mindre skader på vekselen og enkeltsporet.
Disse skadene blir utbedret i løpet av helga. Det er stengt for ordinær togtrafikk mellom Larvik og Porsgrunn, grunnet planlagte arbeider i forbindelse med innfasingen av det nye dobbeltsporet.
(https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2018/arbeidsokter-pa-oslo-s-kongsvinger--og-vestfoldbanen/)
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom