Bane NOR

Undersøker årsak til mindre avsporing ved Larvik

Del

Ingen kom til skade da togsett fredag kveld sporet av med den fremste akslingen på Vestfoldbanen ved Larvik. Bane NOR undersøker nå årsaken.

Avsporingen skjedde i svært lav hastighet, på en sporveksel hvor enkeltsporet går over til å bli dobbeltspor. Passasjerene ble kjørt tilbake til Larvik stasjon med den bakre delen av det doble togsettet. 

Hendelsen ble varslet kl. 18:45 fredag. Et dobbeltsett av typen Flirt fikk rødt lys foran sporvekselen og stanset rutinemessig. Etter manuell undersøkelse av at sporvekselen lå i rett posisjon, fikk toget kjøre videre med en hastighetsbegrensning for sikkerhetens skyld på 10 km/t. Toget sporet av med fremre aksel.

Signalsystemet på jernbanen er bygget slik at det gir automatisk rødt lys på en delstrekning dersom det har mistanke om feil ved sporet eller at sporet av andre årsaker ikke er klart. Toget vil dermed stanse, om nødvendig automatisk, før det kjører inn på strekningen som har rødt lys.

Når rødt lys oppstår må klare prosedyrer følges før toget får tillatelse til å kjøre videre og med hastighetsbegrensninger. Disse prosedyrene ble fulgt og sikkerheten ivaretatt.

Togsettet ble fjernet natt til lørdag og det er mindre skader på vekselen og enkeltsporet.
Disse skadene blir utbedret i løpet av helga. Det er stengt for ordinær togtrafikk mellom Larvik og Porsgrunn, grunnet planlagte arbeider i forbindelse med innfasingen av det nye dobbeltsporet.
(https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2018/arbeidsokter-pa-oslo-s-kongsvinger--og-vestfoldbanen/)

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Biskop Gunnerus' gate 14
0185 Oslo

05280http://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 4.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

Bane NOR med intern rapport om Filipstad-ulykken: – Varsle oss dersom noen tar seg inn på sperrede jernbaneområder23.5.2019 19:00:00 CESTPressemelding

Togparkeringen på Filipstad i Oslo, der en ungdom døde og to ble alvorlig skadet den 24. februar i år, viser seg å ha vært oppsøkt av skoleungdom i lengre tid. Nå varsler Bane NOR flere tiltak for å forebygge ulykker og ber om at du varsler hvis du ser eller hører om ferdsel på jernbaneområder. Det kommer fram i en intern rapport som Bane NOR har utarbeidet etter Filipstad-ulykken.

Intern rapport om Filipstad-ulykken23.5.2019 11:07:12 CESTPresseinvitasjon

24. februar døde en ungdom og to ble alvorlig skadet etter å ha klatret på et tog inne på togparkeringsområdet på Filipstad i Oslo. Bane NOR møter foreldreutvalget på Ruseløkka skole torsdag ettermiddag for å legge frem konklusjoner fra en intern ulykkesrapport. De redaksjonene som er interessert kan få en kort presentasjon etter møteslutt, kl. 18.30 på Ruseløkka skole (4. etasje). Selve foreldreutvalgsmøtet er ikke åpent for media.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom