Ulrikke Falch klar med ny NRK-podkast

Ulrikke Falch sjekker ut temaer hun er opptatt av sammen med mennesker nær henne, folk hun ser opp til eller er uenig med.

– Denne podkasten er motivert av nysgjerrighet og undring, med utgangspunkt i mine egne erfaringer. Det er derfor blitt en veldig ærlig og nær podkast, som involverer mennesker i livet mitt og problemstillinger jeg lurer på. Det er først og fremst en sårbar podkast, men jeg håper at det kan inspirere til samtaler og konfrontasjoner i lytternes egne liv, sier Ulrikke Falch.

Ulrikke Falch (21) ble kjent i Norge og internasjonalt gjennom rollen som Vilde Lien Hellerud i NRK-serien SKAM. Hun har også engasjert seg i temaer som kroppspress og spiseforstyrrelser, med en sterk stemme i sosiale medier og den offentlige debatten. Nå er hun klar med podkasten «Ulrikkes univers» som har premiere på NRK torsdag 5. april.

Podkastserien er tilgjengelig i NRK Radio-appen, på radio.nrk.no eller der publikum finner sine podkaster.

Nye temaer og gjester hver uke

Denne personlige og nysgjerrige podkastserien kommer med ny episode hver torsdag i ti uker. I hver episode sjekker Ulrikke ut temaer hun er opptatt av sammen med ulike gjester. Noen av gjestene kjenner hun svært godt, mens andre er invitert fordi hun er nysgjerrig på dem – eller enig eller uenig med dem.

– Gjestene mine blir en vidunderlig blanding av mennesker jeg beundrer, nære venner, familiemedlemmer, ekskjæreste, eksperter og filosofer. Vi har klart å samle en gjeng med mennesker som representerer forskjellige perspektiver og hver sin historie. Jeg har vært så heldig få med meg godt selskap i hver eneste episode, og det tror og håper jeg at kan høres i podkasten, sier Ulrikke Falch.

I første episode er temaet "sinne". Ulrikke har alltid fått høre at hun er en sint jente. Sintere enn sin tvillingsøster. Upassende sint i klasserommet. For sint selv på fotballbanen. Hvorfor kan det aldri være positivt? Faren kaller sinnet hennes temperament. Moren kaller det kraft. Hvorfor kan ikke flere se på det slik moren hennes gjør?

Personlig og ærlig univers

– Vi er veldig stolte av Ulrikke Falch som vil invitere oss inn i sitt personlige og ærlige univers med denne podkasten, sier redaksjonsleder i P3, Trine Sollie.

Hun tror serien vil inspirere, utfordre og underholde lytterne gjennom god historiefortelling.

– Med hjelp fra andre kjente og kjære stemmer evner Ulrikke å belyse gjenkjennbar tematikk på en ny og annerledes måte. Jeg håper serien vil bidra til at unge forstår seg selv og hverandre bedre, sier Sollie.

Kommunikasjonsansvarlig: Andreas Blaauw-Hval, mob 93806942.
Redaksjonsleder: Trine Sollie, mob 91816063.

NRK skal styrke demokratiet, samle og engasjere alle som bor i Norge. NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud, og ni av ti nordmenn bruker minst ett NRK-tilbud daglig. NRK har cirka 3300 ansatte fordelt på om lag 50 kontorer rundt om i landet.

Følg pressemeldinger fra NRK

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NRK på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NRK