Uhørt at sykepleiere med bindingstid kun får deltidsstilling

Nordlandssykehuset tilbyr kun deltidsstillinger til sykepleiere som har bundet seg til å jobbe der i to år etter endt etterutdanning. – Ved bindingstid er det uhørt og rent bondefangeri ikke å tilby full stilling dersom ikke annet er avtalt skriftlig, sier forbundsleder Eli Gunhild By i Norsk Sykepleierforbund. – En slik situasjon gjør det svært vanskelig å forsørge seg selv, forklarer hun.

Det var i desember i fjor at fem sykepleiere var ferdig med sin videreutdanning som spesialsykepleiere. De hadde på oppfordring fra Nordlandssykehuset videreutdannet seg i ett og et halvt år og bundet seg til å arbeide der i to år mot et stipend under studiet. Men etter endt utdanning i desember, ble sykepleierne kun tilbudt deltidsstillinger på mellom 40 og 80 prosent.

I kontrakten mellom sykepleiere og sykehuset står det at dersom det ikke er fast stilling skal sykepleierne tilbys vikariat. Selv om sykepleierne har fått en forhøyet stillingsprosent siden desember, har fortsatt ingen full stilling.

- Helse- og omsorgsminister Bent Høie sier at han er opptatt av å redusere deltiden i norsk helsevesen. Da bør han begynne med å ordne opp i denne saken, oppfordrer By.

Kommunikasjonssjef Arvid Libak
Mob: 90880518