Uenighet med SAMFO om Landsoverenskomsten

Det ble i dag brudd i forhandlingene om tariffavtalen for butikkmedarbeiderne i Coop. Hovedårsaken til bruddet er uenighet om lønn under sykdom og foreldrepermisjon. Oppgjøret går nå til mekling.

– Ledere og butikksjefer i Coop har tariffestet rett til lønn under sykdom og foreldrepermisjon. Nå er tiden overmoden for at butikkmedarbeiderne i Coop sikres det samme, sier forhandlingsleder i HK, Trine Lise Sundnes.

Det er urimelig at det kun er ledere og butikksjefer som får lønn under sykdom og foreldrepermisjon og dermed fulle feriepengerettigheter. Butikkmedarbeidere må ta til takke med langt dårligere økonomi når de skal ta sin ferie, etter eventuell sykdom eller foreldrepermisjon.

- Dette er et prinsipielt og viktig krav for å likestille butikkmedarbeidere med andre i samme bedrift. Noe SAMFO dessverre så langt har avvist. På dette grunnlaget er det umulig for oss å fortsette forhandlingene, avslutter Sundnes.

Lønnsoppgjøret går dermed til mekling og det er fare for streik. HK kommer tilbake med mer informasjon når meklingsdato foreligger.