Uautorisert utlevering av telefonnummer og handlekvitteringer registert i Æ

Gjelder kun et fåtall kunder og ingen sensitive personopplysninger er hentet ut.

REMA 1000 ble gjort oppmerksom på sikkerhetsbruddet av en varsler som selv gikk inn og skaffet seg informasjon på ulovlig vis.

-Vi ser svært alvorlig på denne hendelsen og sikkerhetsbruddet ble identifisert og stengt umiddelbart. Vi beklager dette ovenfor brukerne av Æ, men det er viktig å påpeke at det ikke er grunn til bekymring, sier Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i REMA 1000.

Opplysningene som ble hentet ut var i et begrenset omfang, det vil si at det gjelder et fåtall brukere og at opplysningene ikke er å anse som sensitive personopplysninger. Informasjonen er begrenset til telefonnummer og handlekvitteringer hos et fåtall kunder. Dataen var kryptert og det kreves spesifikk kunnskap for å kunne hente ut informasjonen og dekryptere denne.

Fullstendig betalingsinformasjon er ikke hentet ut og er sikkerhetsmessig ivaretatt i henhold til internasjonale sikkerhetskrav for betalingsinformasjon (PCI).

-Vi vil igjen forsikre våre kunder at det ikke er noen grunn til bekymring og at sikkerheten rundt personopplysninger er godt ivaretatt og overvåkes døgnkontinuerlig. Brukerne som er rammet varsles og hendelsen er rutinemessig rapportert til Datatilsynet, avslutter Fossum.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2018 (inkl. franchiseomsetning) for 95 milliarder kroner, sysselsetter 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Håkon Bleken utstillingsåpning Britannia Hotel torsdag 13 juni kl. 18.30.11.6.2019 15:34:15 CESTPressemelding

Håkon Bleken er første kunstner ut i Britannia Hotel sitt nye kunstprogram i en storslått utstilling produsert av Dora3 og kuratert av Stein Slettebak Wangen. I en alder av 90 år er Bleken fortsatt like produktiv i sine tre atelierer og høster kanskje større anerkjennelse enn noensinne for sin kunst. En stor del av bildene har frem til nå vært i kunstnerens eie selv om de tidligste ble produsert for nærmere 50 år siden. Jeg vil at dette skal bli den fineste utstillingen min, sier Bleken i boken som utgis i forbindelse med Britannia-utstillingen. Han mener Odd Reitan og hotellet fortjener en slik hilsen etter restaureringen. Samtidig vil han vise topparbeider fra hele sitt kunstnerskap i hjembyen i anledning at han fylte 90 år i januar.