UANSVARLIG BILAVGIFTSPOLITIKK

Kristelig Folkeparti setter arbeidsplasser på spill og sender i tillegg en ny regning til distriktene. Å foreslå å øke bilavgiftene med over to milliarder kroner er uansvarlig i dagens situasjon. Dette vil redusere bilsalget og det er bare i teorien at dette vil føre til mer inntekter til staten, ikke i praksis.

- Det finnes ikke nok leveringsklare og riktige elbiler til å sette fart på det grønne skiftet nå. Økningen som KrF kommer med vil gjøre at folk som er avhengig av å kjøre biler som går på bensin eller diesel, typisk i distriktet, får enda en ekstraregning. Det betyr at bilavgiftssystemet i enda større grad vil favorisere byene fremfor landsbygda og færre biler blir solgt. Dette burde KrF vite, men inndekker likevel finansieringen av "gode formål" med et teoretisk budsjett-triks, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir i Norges Bilbransjeforbund.

På toppen av avgiftsøkningen som reelt er innført som følge av ny typegodkjenning foreslår KrF å øke alle komponentene i engangsavgiftene. Vekt, NOx og CO2 vil koste mer. For å grønnmale forslaget foreslår de å innføre et nytt nedre knekkpunkt med stort fradrag, men i dette segmentet eksisterer det ikke biler.

- Regjeringen kan umulig gå med på dette forslaget. Jeløya-plattformen er klar, økte avgifter på et område skal kompenseres på et annet. Bilsalget vil gå ned. Arbeidsplasser i bilbransjen settes i fare og det vil bli flere drepte og skadde i trafikken enn det som er nødvendig. KrF gjør en stor feilvurdering med dette forslaget og vi velger å tro at det baserer seg på mangel på kunnskap, sier Nilsen.

Norges Bilbransjeforbund har etterlyst stø kurs fra politikerne. Det grønne skiftet og innfasingen av elbiler går raskt, og vil skyte fart utover 2020-tallet når bilfabrikkene øker antall modeller og produksjonskapasitet. I år og i årene som kommer vil norsk bilbransje arbeide knallhardt for å få tak i så mange nullutslippsbiler som mulig, men det vil uansett ikke dekke etterspørselen.

- Usikkerhet og avgiftsøkninger er ikke det bransjen trenger når vi står midt inne i et krevende grønt skifte. Personbilen er trolig det som har kommet lengst i omstillingen til nullutslipp, og er det minste klimautfordringen politikerne har. Bransjen bør ikke straffes med store avgiftsøkninger, sier Nilsen.

For flere kommentarer kontakt:

Stig Morten Nilsen, adm.dir i Norges Bilbransjeforbund
E-post:
stig.morten.nilsen@nbf.no

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund
E-post:
egil.steinsland@nbf.no

Statsbudsjettet 2019: Inntektene fra bilavgiftene vil kollapse8.10.2018 12:30Pressemelding

(Oslo 8. oktober 2018) Regjeringen foreslår i sitt statsbudsjett å ikke gjøre endringer i bilavgiftene for personbiler. Det er et viktig bidrag for å få ned utslippene fra bilparken på kort sikt. Men regjeringen kan ikke lenger utsette arbeidet med å etablere et bærekraftig bilavgiftssystem. Støtte til elbiler alene summerer regjeringen opp til at utgjør over 8 milliarder kroner i tapte inntekter bare i 2018 – det blir mer i 2019 og enda mer i 2020.

GROVE OG ALVORLIGE LØFTEBRUDD I STATSBUDSJETTET12.10.2017 12:04Pressemelding