Uansvarlig å endre drosjenæringen nå
- Erfaringen fra andre land som har deregulert sin drosjenæring er at prisene stiger, inntjeningen for bransjen går ned og kundene får et mer uoversiktlig tilbud. Det vil derfor være helt uansvarlig å gjøre dette fra 1. juli i år, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.
- I en tid der drosjenæringen står stille på grunn av Corona-krisen, så vil det være et dødsstøt mot næringen hvis regjeringen iverksetter dereguleringen nå i sommer, advarer Jensrud. Han sier videre at det vil være et paradoks hvis man skal flytte hele drosjenæringen over i NAV-køen midt under Koronakrisen.
Fylkeskommunen har mulighet til å tildele eneretter for drosjetransport i områder der det kan forventes at markedet ikke tilbyr et tilstrekkelig drosjetilbud på kommersielle vilkår. Dette er nå flere fylker i ferd med å gjennomføre.
- Det er fortsatt ganske uklart hvordan de konkrete reglene skal være for drosjenæringen i kommuner som kan få enerett. Vil det være plikt til å sørge for tilgjengelighet 24/7? I så tilfelle vil jo den som har enerett ikke ha mulighet til å konkurrere i tettbebygde områder, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet. Han mener dette er en av flere sider ved saken som det må gis bedre svar på før dereguleringen gjennomføres.
- Samfunnet har andre ting enn deregulering av taxi å drive med nå, sier Jensrud.
Nøkkelord
Kontakter
Trond JensrudGeneralsekretær
Tel:913 10 960trond@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noBilder
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har over 12.000 medlemmer i transportbransjen.
Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom