If Skadeforsikring

Tyver stjeler flere sykler om vinteren

Sykkeltyvene har oppdaget helårssyklistene. Elsykler frister uærlige sjeler i kulda.

I fjor ble det stjålet 10 400 sykler i Norge, viser nye tall. Sykkeltyvene stjeler nå hele året, ikke bare i de varme månedene, ifølge forsikringsselskapet If. (Foto: If)

I hele fjor ble det meldt inn 10 400 sykkeltyverier til forsikringsselskapene, viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Året før var det til sammenligning 10 022 sykkeltyverier.

I 2018 utbetalte selskapene til sammen 82 millioner kroner i tyverierstatning til uheldige eiere, en økning på hele 16,2 prosent fra året før.

Forsikringsselskapet If peker på at norske sykler blir mer og mer kostbare, og at dette synes godt i tyveristatistikken. Samtidig har det skjedd endringer i beløpsgrensene på erstatning.

- Sykkeltyvene kaster seg nå over sykler også på vinteren, mens tyverier tidligere hovedsakelig skjedde i de varme månedene. Juni og august er de månedene hvor det er flest sykkeltyverier, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

- Årsaken til at det litt flere sykkeltyverier på vinteren nå enn før, er nok at flere og flere bruker sykkelen også når det er kaldt. Tilgangen på sykler å stjele har dermed økt for tyvene, sier han.

Forsikringsselskapet If har denne vinteren fått inn melding om flere stjålne elsykler.

- Det er tydelig at elsykkel enkelte steder har blitt populært å bruke til og fra jobb eller skole hele året, og at tyvene har fått med seg dette, sier Clementz.

Han anbefaler å bruke en - eller to - solide sykkellåser som ankres fast i noe som ikke kan flyttes.

- Tenk også over hvor du setter fra deg sykkelen. Hvis det er mange folk som passerer hele tiden, stresser det som oftest tyven. Tar du med deg sete eller andre deler, gjør du dessuten sykkelen din mindre attraktiv, sier Clementz.

Informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Om If Skadeforsikring

If Skadeforsikring

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg saker fra If Skadeforsikring

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra If Skadeforsikring på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra If Skadeforsikring