Tyvene stjeler færre sykler under korona

Antallet sykkeltyverier har sunket betraktelig de siste månedene, men elsykler er nå øverst på tyvenes ønskeliste. Nykjøpte elsykler lever et farlig liv ved skole- og jobbstart, advarer If.
Siden april har antallet stjålne sykler sunket, men tyvene har til gjengjeld kastet seg over elsyklene. (Foto: If)

De tre første månedene i år var det en stor økning i antall stjålne sykler. Grunnen er at stadig flere sykler om vinteren, og det er dermed flere sykler tilgjengelig å stjele.

Men fra og med april til nå har antallet sykkeltyverier sunket betraktelig i forhold til samme periode i fjor. Det viser en landsdekkende analyse forsikringsselskapet If har gjort av stjålne sykler meldt til selskapet.

– Under koronasituasjonen har det på det meste vært en nedgang på 15-20 prosent i måneden, med størst utslag i mai og juli. I juni lå nivået som i fjor, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Hun understreker at det kan være lokale forskjeller, og at det enkelte steder også kan være økning, av forskjellige årsaker.

– For Norge under ett er det en nedgang i antall sykkeltyverier under korona så langt. I Danmark melder forsikringsbransjen om det samme, sier Clementz.

Flere elsykkeltyverier

– Det har samtidig skjedd en dreining mot tyveri av elsykler i alle prisklasser. Mer enn hvert fjerde sykkeltyveri meldt til oss i If er nå en elsykkel, sier Clementz.

– Grunnene er nok flere: Mange har kjøpt elsykkel for å bruke til og fra jobb eller skole, og da blir det rett og slett flere å stjele. Med stengte grenser og økt grensekontroll under koronasituasjonen har det vært færre mobile vinningskriminelle som har operert i Norge. Det ser vi også ut fra innbruddsstatistikken. Det kan dessuten virke som om innenlandske vinningskriminelle retter seg mer mot elsykler enn de utenlandske, sier han.

Gjennom flere år har det vært en oppblomstring av sykkeltyverier ved jobb- og skolestart etter sommerferien. Analyser If har gjort av egen tyveristatistikk, viser at det i de siste ukene av august er en tyveritopp av sykler. Slik har det vært lenge.

– Trolig vil det samme skje i år. Mange har ambisjoner om å bruke sykkel eller elsykkel til jobben nå. Vi tror at særlig nye elsykler som er kjøpt for feriepenger kan være tyveriutsatt fremover, så det er lurt å passe litt ekstra på, sier Clementz.

Fraråder vaierlåser

I fjor ble det meldt inn 12 657 stjålne sykler til forsikringsselskapene her i landet, viser bransjetall fra Finans Norge. Antallet er i virkeligheten mye høyere, for det er mange sykler som verken blir meldt stjålet til politi eller forsikringsselskap. Ën grunn kan være at sykkelen er gammel og relativt billig.

– Lås sykkelen fast til noe med en solid lås. Bøylelåser – for eksempel – har vist seg å ha stor motstandskraft. Vaierlåser lar seg klippe over på to sekunder, så de vil jeg faktisk fraråde å bruke. Har du to solide låser på sykkelen gjør du jobben dobbelt så vanskelig for tyven. Har du elsykkel, ta med batteriet i en liten sekk eller gjør sykkelen midlertidig ubrukbar på annen måte, sier Clementz.

Sykkeltyveri er dekket på innboforsikringen. I takt med at syklene på norske veier er blitt dyrere og dyrere, har forsikringsselskapene økt maksimalsummen på erstatning. Hos If er den i dag 40 000 kroner, men det er mulig å utvide sykkeldekningen på innboforsikringen til å gjelde enda dyrere sykler.

– Vi ser på sykkel og elsykkel som det samme på innboforsikringen, så det er unødvendig med en egen elsykkelforsikring, sier informasjonssjefen i If.

Sigmund Clementz er informasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)