Tysk vinner i Norges største vinterdekktest

Continental er kåret til vinner av årets vinterdekktest i NAF-magasinet Motor, både for piggdekk og piggfrie dekk. Men to rimeligere dekk fra Polen og Sør-Korea er de store overraskelsene i årets test.
26 forskjellige dekk er testet i årets store vinterdekktest i NAF-magasinet Motor. Foto: Lasse Allard

Tradisjonelt har dekk fra Nokian, Continental og Goodyear prestert godt på norsk vinterføre. De har knivet om førsteplassen på NAF-magasinet Motors test, og i år kommer tyske Continental ut på topp.

De beste piggdekkene

Continental IceContact 2 er en klar vinner blant piggdekkene, med toppkarakter i de fleste disipliner vi har testet på snø og is. Dekket scorer dessuten godt på våt asfalt.

Koreanske Hankook WinterI*Pike RS+ kommer overraskende som nummer to blant piggdekkene, og taper for Continental på grunn av noe lenger bremsestrekning på is. Men dekket er meget godt, og scorer høyere enn Nokian og Goodyear.

De beste piggfrie dekkene

Blant de piggfrie dekkene er Continental ContiVikingContact 6 testens klare vinner, ikke minst takket være overraskende gode bremseegenskaper på is og godt grep sideveis.

Her kommer polske Sava Eskimo Ice nærmest, knepent foran Goodyear og Nokian.
Nederst på Motors test kommer de kinesiske piggfrie dekkene Landsail, Linglong og Nankang, samt piggdekkene fra tyrkiske Falken og koreanske Kumho.

Alle disse scorer imidlertid bra på våt asfalt, hvilket er en god påminnelse om at man skal velge dekk ut fra hvilke veiforhold man ferdes på.

Velg dekk til dine behov

Bor du i et område hvor det sjelden er snø eller is på veien, kan dekkene som scorer best på våt asfalt være de riktige kjøpene. Men har du lange perioder med tradisjonelt, kaldt vintervær kan det være klokt å velge blant dekkene som scorer høyest på snø og is.

Husk at det ikke er mulig for dekkprodusentene å bygge optimale egenskaper for alle slags forhold i et og samme dekk.

Slik gjennomføres testen

Motors store dekktest er gjennomført av profesjonelle dekktestere hos Test World i Ivalo i Finland. Her kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg.

Alle dekkene kjøpes så langt mulig inn fra butikk. På denne måten sikrer vi at produsentene ikke kan spesial-produsere dekk til testen som skal prestere godt. Når nye modeller ennå ikke er til salgs, plukker vi testdekk hos produsenten, men kjøper nye sett med dekk når de kommer i butikken og gjennomfører kontrolltester.

Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris sjelden eller aldri er den du finner i butikken.

Testene i Motors store vinterdekktest er gjennomført av profesjonelle dekktestere hos Test World i Ivalo, Finland. Foto: Lasse Allard

Skippergata 4

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF