Tyrkia tilbake i varmen

- Det er ingen tvil om at Tyrkia er tilbake, om ikke for fullt, så i alle fall med solid etterspørselsvekst, sier administrerende direktør i Ving, Christian Grønli.

De som har vært i Tyrkia vet hva landet kan by på av deilig klima, høy standard på bosteder, og ikke minst mat og kultur i verdensklasse,  sier administrerende direktør i Ving, Christian Grønli.
De som har vært i Tyrkia vet hva landet kan by på av deilig klima, høy standard på bosteder, og ikke minst mat og kultur i verdensklasse, sier administrerende direktør i Ving, Christian Grønli.

I følge Norges største reisearrangør er det først og fremst voksne uten barn og barnefamiliene som ønsker seg til Tyrkia, og Ving er fornøyd med at pilen peker oppover for landet som i mange år var blant nordmenns største feriefavoritter.

Etter et par år med kraftig nedgang i antall reisende på grunn av uroligheter i landet, mener nå Ving at tendensen er i ferd med å snu.

– Vi så tendenser på dette allerede på tampen av sommeren 2017, hvor antall søk på reiser til Tyrkia økte. Den trenden forsterket seg utover høsten. På bakgrunn av det har vi økt kapasiteten til Tyrkia med 50 prosent til neste sommer. Allerede nå ser vi at det var en riktig strategi, og økningen i salget er nå på opp mot 500 prosent. Trenden er med andre ord veldig klar, men det er en stund til vi er tilbake til de store volumene fra sommeren 2013, sier Grønli.

Direktøren forstår godt hvorfor Tyrkia er tilbake i folks bevissthet.

– De som har vært i Tyrkia vet hva landet kan by på av deilig klima, høy standard på bosteder, og ikke minst mat og kultur i verdensklasse. Det er klart folk ønsker å reise tilbake. Husk, bare sommeren 2013 kom over 250.000 nordmenn hjem fra Tyrkia med gode minner, sier han.

Christian Grønli

Fem reisetrender for 201810.1.2018 08:50Pressemelding

Trend 1: Østre Middelhavet øker mest sommeren 2018 Sommeren 2018 blir en skikkelig Hellas-sommer. Hellas har alltid vært et populært reisemål for nordmenn, men sommeren 2018 blir ekstra bra. – Av våre gjester velger hele 35 prosent seg Hellas denne sommeren, og de aller fleste reiser til Rhodos og Kreta, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff Flere nordmenn får også øynene opp for Kroatia, og landet har blitt et svært populært reisemål de siste årene. Kroatia er nå det tredje største ferielandet fra Norge med 8 prosent av totalkapasiteten. – Tyrkia har også hatt en kraftig oppgang. Vi ser en økning i markedet vårt på 70 prosent, og bestillingene tikker stadig inn. Det synes vi er svært gledelig. Jeg tror mange har savnet Tyrkia som reisemål, sier Siri Røhr-Staff. I tillegg til disse klassikerne på charter-programmet er Montenegro en nyhet hos Ving denne sommeren. – Montenegro er en spennende charter-nyhet som jeg tror det norske publikum kommer til å ta vel imot. Der er også pri