TV-skjermen har førsteprioritet – også denne sommeren
Færre nordmenn vil se på TV-skjermen i løpet av ferien enn til hverdags. TV-skjermen er imidlertid fortsatt preferert skjerm for ferierende nordmenn, til tross for at TV-vanene i hverdagen utvikler seg sakte men sikkert.
På spørsmål om hvilken skjerm de helst ser på til hverdags, svarer 68 prosent at de velger TV-skjermen. 13 prosent velger mobilen, fem prosent velger nettbrettet mens elleve prosent velger PC eller Mac. I tilsvarende undersøkelse i fjor svarte 75 prosent TV, åtte prosent mobil, fire prosent nettbrett og 12 prosent PC eller Mac. TV har med det tapt noe terreng til fordel for mobil og nettbrett i hverdagen.
Om ferien ser vi imidlertid ikke de store forandringene. I år som i fjor svarer nemlig 63 prosent at de helst velger TV-skjermen om sommeren. Åtte prosent vil se på PC eller Mac, hvilket også var tilfelle i fjor. Og mens henholdsvis elleve og ti prosent vil velge mobil eller nettbrett, svarte ti og åtte prosent det samme i fjor.
– Det er egentlig et paradoks at man ser mer TV på mobilen til hverdags enn i ferien, enn så lenge man i større grad er på farten om sommeren, men dette tyder kanskje på at vi er mer rutinepreget i ferietiden, sier kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik.
– Vi ser at måten man konsumerer TV på endrer seg i hverdagen, men at ferievanene fortsatt står ved hevd. Fordelingen er imidlertid såpass likt fordelt at vi med trygghet kan si at vi stort sett også tar med oss skjermbruken inn i ferien, sier Skarbøvik i RiksTV.
Ikke overraskende er det den yngre garde som står for brorparten av underholdningskonsumeringen på PC og Mac. 30 prosent av de mellom 15 og 29 prosent svarer at de helst benytter denne skjermen til hverdags, mens 26 prosent i den samme gruppen velger PC og Mac i ferien. Kun 43 prosent av disse velger TV-skjermen – både til hverdags og i ferien.
– Ja, for her er det ikke TV-skjermen som stjeler seere, snarere alternativet «Ingen av de overnevnte» – et svar som også stjeler fra mobil og nettbrett. Dette skyldes vel først og fremst at ungdom tilbringer mer tid ute om sommeren. TV-skjermen som valg blir sannsynligvis stående som den er fordi man tilbringer tid med familien når det er ferietid, og dermed adopterer litt av TV-vanene deres, tror Skarbøvik i RiksTV.
Geografisk sett er det folk i Troms som i størst grad prefererer TV-skjermen – 87 prosent velger helst den store skjermen i hverdagen og 80 prosent svarer at de velger denne skjermen i ferien. I andre enden av skalaen finner vi Møre og Romsdal, der tallene er på hhv. 46 og 33 prosent for hverdag og ferie. Her vil til gjengjeld 30 prosent helst bruke nettbrettet i ferien, mot 12 prosent til hverdags.
Totalt deltok 1004 respondenter i den landsrepresentative undersøkelsen som ble foretatt første uken i mai.
Nøkkelord
Kontakter
Ole André SkarbøvikKommersiell direktør
Tel:+47 92849343ole.skarbovik@rikstv.noBilder
Om RiksTV
RiksTV har snaue 250 000 kunder, og er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV via antenne, internett og fiber. I tillegg til tilgang via SMART-boks er RiksTV tilgjengelig via apper til Apple TV, mobil, nettbrett og via nett-TV. Ifølge Norsk Kundebarometer 2018 har RiksTV de mest fornøyde kundene i kategorien TV-distribusjon.
RiksTV tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.
Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er RiksTVs største og mest populære kanalpakke.
Følg pressemeldinger fra RiksTV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RiksTV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra RiksTV
Strim og fotball.tv lanserer granskende Qatar-dokumentar10.11.2022 14:00:35 CET | Pressemelding
Strim og fotball.tv lanserer “Kampen om sannheten”. Dokumentaren belyser Norges Fotballforbund sitt nei til boikott av årets fotball-VM.
Strim har markedets mest fornøyde TV-kunder31.10.2022 07:40:00 CET | Pressemelding
Strim går helt til topps i EPSI Ratings ferske kundetilfredshetsundersøkelse som offentliggjøres i dag.
RiksTV og Strim med Premier League-avtale og ny sportspakke30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressemelding
RiksTV, som også tilbyr strømmetjenesten Strim, har inngått en ny langsiktig Premier League-distribusjonsavtale med Viaplay Group. Samtidig lanserer Strim en helt ny sportspakke med både Premier League, UEFA Champions League og masse annen sport, til svært konkurransedyktig pris.
Strømmetjenesten Strim utvider sportstilbudet med Champions Leauge og LaLiga.22.11.2021 20:16:28 CET | Pressemelding
Strømmetjenesten Strim har blitt enige med TV 2 om å inkludere Champions League og LaLiga i Strim sine sportspakker. Innholdet vil være på plass i Strim til den viktige Champions League-kampen mellom Villareal og Manchester United 23. november.
Den norske strømmetjenesten Strim kun slått av global gigant på kundetilfredshet.26.10.2021 07:36:37 CEST | Pressemelding
I EPSI Rating sin kundetilfredshetsmåling troner Strim helt i toppen med en kundetilfredshet på 70,2%, kun slått av Disney+.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom