TV-seernes dom: -NRK har best fotballsendinger, Olset og Alsaker beste programleder og kommentator

Samtidig som fotball-VM sparkes i gang, feller norske TV-seere dommen over kanalenes fotballsendinger: NRK har de beste fotballsendingene, Carina Olset er beste programleder, mens Øyvind Alsaker kåres til landets beste totballkommentator, i en ny, landsomfattende undersøkelse.

I tillegg utropes Egil ”Drillo” Olsen til folkets favoritt som ekspertkommentator.

I ”Den store norske fotballundersøkelsen 2018” har analysebyrået Opinion, på oppdrag fra spillselskapet Unibet, kontaktet et landsrepresentativt utvalg nordmenn og spurt om deres mediebruk, seervaner og forventninger og spådommer til fotball-VM.

På spørsmål om hvilken TV-kanal som har de beste fotballsendingene, beste programleder, ekspert og kommentator, gjorde NRK nærmest storeslem: Folket mener at Carina Olset er den beste programlederen, Egil ”Drillo” Olsen er favoritten blant ekspert- og sidekommentatorer, og NRK er nordmenns favorittkanal å se fotball på. Kun TV2s Øyvind Alsaker blander seg inn i blant kategorivinnerne, som TV-seernes klare favoritt blant fotballkommentatorene.

Undersøkelsen ble gjennomført på oppdrag fra spillselskapet Unibet, som ønsket å finne ut mer om nordmenns interesse for fotball-VM. PR Manager Steffen Løvholen mener resultatene var overraskende.

-Med tanke på at TV2 og Eurosport i så stor grad har tatt over fotballsendingene som vises i Norge, er det svært interessant – og litt overraskende – at NRK fremdeles er kanalen nordmenn foretrekker når de skal se fotball på TV. Discovery har ikke hatt store fotballrettigheter i Norge så lenge, men man skulle kanskje tro at TV2 med sin massive satsing på engelsk fotball hadde slått NRK i popularitet, mener Løvholen.

Ifølge undersøkelsen er det kvinner og de over 35 som er mest positive til NRK.

-Blant menn vurderes TV2 og NRK som like gode, mens kvinner i større grad foretrekker NRK. I tillegg er TV2 mer populære enn NRK i aldersgruppen under 35 år, mens for de over 35 er NRK mest populære – og NRK er mer og mer populære jo høyere opp i aldersgruppene man leter, forklarer Løvholen.

I følge norske TV-seere har altså NRK de beste programlederne og ekspertkommentatorene, mens TV2 går av med seieren i kommentatorkategorien.

-Det er faktisk svært stor margin mellom NRKs Carina Olset – som blir sett på som Norges beste programleder – og Carsten Skjelbreid fra Eurosport på andreplass. På ekspertkommentatorplass er det riktignok jevnere, men begge de to i toppen – Egil ”Drillo” Olsen og Lise Klaveness – er fra NRK. Blant kommentatorene er det imidlertid et enda større hopp fra Øyvind Alsaker ned til Kasper Wikestad – og begge er fra TV2. Eurosport/Discovery og Viasat når ikke helt opp i noen av kategoriene, sier Løvholen.

Det er også verdt å merke seg at kvinnene vurderes langt bedre enn herrene i snitt.

-Det er interessant at to av seks norske favoritter er kvinner – særlig siden syv av åtte alternativer på spørreskjemaet er menn. Det viser med all tydelighet at det er rom for flere sportskvinner hos TV-selskapene, avslutter Steffen Løvholen.

Her er resultatene fra undersøkelsen:

Hvem har de beste fotballsendingene på TV?

1. NRK (24%)
  2. TV2 (21%)