TV 2 vinner i januar og februar
TV 2 fortsetter veksten inn i 2017 med en formidabel samlet vekst for januar og februar. Hovedkanalen fikk en andel på 22,6 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år, en vekst på hele 5,1 prosentpoeng, mens andelen blant alle tv-seerne (P12+) endte på 20,2 prosent, en vekst på 3,9 prosentpoeng. TV 2s reklamekanaler fikk samlet en andel på 30,6 prosent (P20-49) som er en fremgang på hele 5,1 prosentpoeng. Blant alle tv-seerne økte TV 2s reklamekanaler med 4,1 prosentpoeng.
– Vi er selvsagt veldig glade for at seerne setter pris på satsningen på norsk innhold. Farmen kjendis har vært et eventyr i seg selv, men også flere av våre andre underholdningsprogrammer opplever vekst i starten av året, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.
I februar isolert fikk TV 2 en andel på 21,3 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år, en vekst på 2 prosentpoeng. Blant alle tv-seerne fikk TV 2 en andel på 18,5 prosent, en vekst på 0,4 prosentpoeng. For TV 2s reklamekanaler samlet er veksten på 1,9 prosentpoeng i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 0,1 prosentpoeng i aldersgruppen P12+.
– I tillegg er det gledelig at 21 Nyhetene vokser i et utfordrende marked. Det viser også effekten av allmennkringkasting, ved at seerne samles foran programmer som Farmen kjendis og blir med videre inn i nyhetssendingen. Under finalen som samlet 1,5 millioner nordmenn fikk også en million nordmenn med seg 21 Nyhetene. Når vi styrker oss i markedet betyr det at flere seere får med seg viktig nyhets- og aktualitetsinnhold, de kanskje ikke ville oppsøkt uten de øvrige programmene våre, sier Sandnes.
Sammenlignet med forrige gang NRK sendte VM i 2015 er veksten formidabel. Den gang hadde TV 2 en andel i den kommersielle målgruppen på 16,8 prosent mot 21,3 prosent i år.
– Nå ser vi frem i mot å presentere nye og spennende programmer på TV 2 utover våren, sier Olav T. Sandnes.
TV-andelene for januar og februar samlet:
Den kommersielle målgruppen 20-49 år:
TV 2: 22,6% (+5,1)
TV 2 Zebra: 2,5% (+0,3)
TV 2 Nyhetskanalen: 1,7% (-0,1)
TV 2 Livsstil: 1,8% (-0,3)
TV 2 Humor: 1,5% (+0,2)
TV 2 Sportskanalen: 0,6% (+-0)
TV 2 reklame-TV: 30,6% (+5,1)
TV 2 Sport Premium: 1,7% (+0,1)
TV 2 samlet: 32,4% (+5,3)
Aldersgruppen 12+:
TV 2: 20,2% (+3,9)
TV 2 Zebra: 1,9% (+0,3)
TV 2 Nyhetskanalen: 2,3% (+-0)
TV 2 Livsstil: 1,2% (-0,3)
TV 2 Humor: 0,7% (+-0)
TV 2 Sportskanalen: 0,6% (+0,1)
TV 2 reklame-TV: 26,9% (+4,1)
TV 2 Sport Premium: 0,9% (-0,1)
TV 2 samlet: 27,8% (+4,0)
TV-andelene i februar:
Den kommersielle målgruppen 20-49 år:
TV 2: 21,3% (+2,0)
TV 2 Zebra: 2,8% (+0,5)
TV 2 Nyhetskanalen: 1,6% (-0,2)
TV 2 Livsstil: 1,8% (-0,3)
TV 2 Humor: 1,5% (+0,1)
TV 2 Sportskanalen: 0,5% (-0,1)
TV 2 reklame-TV: 29,4% (+1,9)
TV 2 Sport Premium: 1,4% (-0,3)
TV 2 samlet: 30,8% (+1,7)
Aldersgruppen 12+:
TV 2: 18,5% (+0,4)
TV 2 Zebra: 2,1% (+0,3)
TV 2 Nyhetskanalen: 2,2% (-0,2)
TV 2 Livsstil: 1,2% (-0,3)
TV 2 Humor: 0,7% (+-0)
TV 2 Sportskanalen: 0,4% (-0,1)
TV 2 reklame-TV: 25,1% (+0,1)
TV 2 Sport Premium: 0,8% (-0,3)
TV 2 samlet: 25,9% (-0,2)
Kontakter
Jan-Petter DahlKommunikasjonssjef i TV 2. Kontaktperson for spørsmål om seertall for TV 2-kanalene.
Tel:928 60 363jan-petter.dahl@tv2.noBilder
Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Presseinvitasjon: Velkommen til Gullruten 202423.4.2024 08:30:24 CEST | Presseinvitasjon
TV 2 ønsker pressen velkommen til å dekke tv-bransjens festaften i Grieghallen i Bergen lørdag 4. mai.
TV 2-serien «Evig singel» kommer 19. april11.4.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Et stjernelag av humorprofiler står på rollelisten i humordramaserien «Evig singel» – som har premiere på TV 2 Play og TV 2 Direkte fredag 19. april.
Tre nye år med Champions League på TV 29.4.2024 20:06:30 CEST | Pressemelding
TV 2 har sikret seg rettighetene til å vise Champions League for tre nye år. Dette ble avslørt under kveldens Champions League-sending.
Helene Olafsen leder Gullruten5.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Helene Olafsen er klar for å lede showet under tv-bransjens store festaften i Bergen 4. mai.
«Spillet»-suksessen fortsetter på TV 219.3.2024 12:30:00 CET | Pressemelding
TV 2 har allerede bestilt en ny sesong av «Spillet». Programmet har tatt seerne med storm og har så langt et snitt på hele 900.000 seere per episode.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom