TV 2 Sporten ansetter ny leder for rettighetsutvikling

Nina Wergeland (44) er ansatt i den nyopprettede stillingen som rettighetsutvikler i TV 2 Sporten. – Vi har opplevd stor interesse for stillingen og kunne velge i et sterkt søkerfelt. Nå er vi veldig fornøyd med at valget falt på Nina. Hun blir en stor ressurs i utviklingen av TV 2 Sporten, sier sportsredaktør i TV 2, Vegard Jansen Hagen.
Nina Wergeland (44) er ansatt i den nyopprettede stillingen som rettighetsutvikler i TV 2 Sporten. Foto: Sverre Saabye, TV 2

Nina Wergeland har bred erfaring fra byrå- og mediebransjen. Hun kommer til TV 2 fra stillingen som byråleder i det Egmont-eide digitalbyrået Sempro. Der har hun en meget operativ rolle fra forretningsutvikling, strategisk rådgivning til personalansvar og lederutvikling for fagavdelingene. Nina ble ansatt i Egmont Publishing for å bygge opp deres kommersielle satsning innenfor innholdsproduksjon, der oppkjøpene av Bonzaii og Sempro var deler av den satsningen. I tillegg har Nina vært gründer og partner i innholdsbyrået Cloud Media, der hun jobbet store deler av tiden som innleid konsulent hos Orkla og Mondelez.

- TV 2 er et utrolig spennende selskap, med et hav av forretningsmuligheter i dagens krevende medielandskap. Etter åtte år på byrå-siden var dette en jobb-mulighet jeg ikke kunne takke nei til. Jeg gleder meg til å jobbe med en av Norges sterkeste merkevarer sammen med masse dyktige folk og på et så spennende område som sport, sier Nina Wergeland.

Hun starter 1. oktober i TV 2 Sporten.

- TV 2 har en unik rettighetsportefølje med blant annet Premier League, Tour de France og Champions League. Attraktive rettigheter blir stadig dyrere og kampen om publikums tid tøffere. Vårt mål er å øke engasjementet, utvikle nye produkter, styrke samarbeidsmodeller og finne nye inntektsstrømmer. I denne offensive rettighetsforvaltningen blir Ninas rolle sentral, sier sportsredaktøren.

- Mitt hovedfokus blir forretningsutvikling og kommersialiseringen av sportsrettighetene. Målrettet digital kommunikasjon kombinert med teknologisk kreativitet og god historiefortelling er en av nøklene til suksess. TV 2 har både sportsrettigheter og mange spennende sportsprofiler i stallen vi kan kapitalisere ytterligere på, sier Nina Wergeland.

- Jeg er i overkant glad i å jobbe. Livet er rett og slett for kort til ikke å ha det gøy på jobb! Så gode kolleger og samhold på jobben betyr alt for meg. Jeg gleder meg veldig til å starte en ny jobb i TV 2-universet i oktober, avslutter hun.

Nina Wergeland inngår i TV 2 Sportens ledergruppe sammen med redaksjonssjef Anniken Hjertholm, publiseringssjef Kyrre Øvrebø og sportsredaktør Vegard Jansen Hagen.

Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2. Foto: Eivind Senneset, TV 2.

02255http://www.TV2.no

Vi er TV 2

Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.

TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.