TV 2 Sporten ansetter ny leder for rettighetsutvikling

Nina Wergeland (44) er ansatt i den nyopprettede stillingen som rettighetsutvikler i TV 2 Sporten. – Vi har opplevd stor interesse for stillingen og kunne velge i et sterkt søkerfelt. Nå er vi veldig fornøyd med at valget falt på Nina. Hun blir en stor ressurs i utviklingen av TV 2 Sporten, sier sportsredaktør i TV 2, Vegard Jansen Hagen.

Nina Wergeland (44) er ansatt i den nyopprettede stillingen som rettighetsutvikler i TV 2 Sporten. Foto: Sverre Saabye, TV 2

Nina Wergeland har bred erfaring fra byrå- og mediebransjen. Hun kommer til TV 2 fra stillingen som byråleder i det Egmont-eide digitalbyrået Sempro. Der har hun en meget operativ rolle fra forretningsutvikling, strategisk rådgivning til personalansvar og lederutvikling for fagavdelingene. Nina ble ansatt i Egmont Publishing for å bygge opp deres kommersielle satsning innenfor innholdsproduksjon, der oppkjøpene av Bonzaii og Sempro var deler av den satsningen. I tillegg har Nina vært gründer og partner i innholdsbyrået Cloud Media, der hun jobbet store deler av tiden som innleid konsulent hos Orkla og Mondelez.

- TV 2 er et utrolig spennende selskap, med et hav av forretningsmuligheter i dagens krevende medielandskap. Etter åtte år på byrå-siden var dette en jobb-mulighet jeg ikke kunne takke nei til. Jeg gleder meg til å jobbe med en av Norges sterkeste merkevarer sammen med masse dyktige folk og på et så spennende område som sport, sier Nina Wergeland.

Hun starter 1. oktober i TV 2 Sporten.

- TV 2 har en unik rettighetsportefølje med blant annet Premier League, Tour de France og Champions League. Attraktive rettigheter blir stadig dyrere og kampen om publikums tid tøffere. Vårt mål er å øke engasjementet, utvikle nye produkter, styrke samarbeidsmodeller og finne nye inntektsstrømmer. I denne offensive rettighetsforvaltningen blir Ninas rolle sentral, sier sportsredaktøren.

- Mitt hovedfokus blir forretningsutvikling og kommersialiseringen av sportsrettighetene. Målrettet digital kommunikasjon kombinert med teknologisk kreativitet og god historiefortelling er en av nøklene til suksess. TV 2 har både sportsrettigheter og mange spennende sportsprofiler i stallen vi kan kapitalisere ytterligere på, sier Nina Wergeland.

- Jeg er i overkant glad i å jobbe. Livet er rett og slett for kort til ikke å ha det gøy på jobb! Så gode kolleger og samhold på jobben betyr alt for meg. Jeg gleder meg veldig til å starte en ny jobb i TV 2-universet i oktober, avslutter hun.

Nina Wergeland inngår i TV 2 Sportens ledergruppe sammen med redaksjonssjef Anniken Hjertholm, publiseringssjef Kyrre Øvrebø og sportsredaktør Vegard Jansen Hagen.

Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2. Foto: Eivind Senneset, TV 2.