TV 2 satser bredt på norsk sport

TV 2 har sikret seg langsiktige rettigheter til å vise kamper på alle de øverste nivåene i norsk håndball og ishockey. Gjennom et strategisk samarbeid med det nystartede selskapet My Game, vil det også produseres og strømmes breddekamper i et omfang som aldri tidligere har vært gjennomført.

Avtalene med Norges Håndballforbund og Norges Ishockeyforbund, innebærer eksklusiv visningsrett av både elite- og breddekamper frem til 2030. Automatiserte og intelligente kameraløsninger vil gjøre det mulig å strømme mange tusen kamper i året, og med det sikre økt oppmerksomhet og nye inntektsmuligheter for bredden og grasrota i norsk idrett.

- Dette er en viktig strategisk satsning for TV 2 som allmennkringkaster, og en stor mulighet for idretten. For dette handler ikke bare om rettigheter, men om langsiktige partnerskap som skal løfte både toppen og bredden i håndballen og ishockeyen i Norge, sier administrerende direktør og sjefredaktør i TV 2, Olav T. Sandnes.

Bak breddesatsningen ligger et nyetablert samarbeid mellom TV 2 og My Game.

Sandnes mener dette samarbeidet er avgjørende for å lykkes med breddesatsningen.

- Ny og intelligent teknologi gir muligheter til å styrke både engasjementet, attraktiviteten og synligheten til idretten, sier Sandnes

Bak My Game står de tidligere Discovery-toppene Harald Strømme og Edvard Tveten. Som TVNorge-sjef kjøpte Strømme rettigheter som Eliteserien og OL til sine kanaler, og utfordret dermed storebror TV 2. Nå skal de tidligere erkerivalene samarbeide med idretten om en storoffensiv for bredden.

- Med automatiserte kameraer får vi ned produksjonskostnadene til et nivå der vi potensielt kan strømme flere hundre tusen kamper i året, sier Strømme, som mener TV 2 er den ideelle partneren i dette arbeidet.

- Ingen andre har samme kraft til å løfte frem norske idrettsprestasjoner som TV 2, med sin redaksjonelle styrke og mange nyhetsflater, sier Strømme, som understreker at satsningen skal skje uten at hverken klubber eller forbund må investere i produksjonsutstyr, slik hovedregelen har vært så langt med AI-produksjon.

- Dette er en unik mulighet for norsk håndball, og en stor og god avtale for oss. Gjennom dette samarbeidet får vi vist frem sporten vår på en måte som vi tidligere bare kunne drømme om. Både bredden og toppen av håndballen vil få et stort løft, sier kommersiell sjef Jan-Erik Aalbu i Norges Håndballforbund.

- Vi er utrolig glade for å finne et godt langvarig hjem for norsk elite-hockey. Vi er sikre på at TV 2 er den rette partner for å gjøre norsk ishockey enda mer populært, sier Njål Berge, styreleder i Norsk Topphockey.

- Den kraftige satsningen på breddekamper, i tillegg til høyere divisjoner og ikke minst kvinnehockey, fra TV 2 og My Game er en bekreftelse på at vi har tenkt riktig i vårt arbeid med automatiske kameraer og produksjoner. Nå får vi større kraft til å løfte dette produktet videre, og ikke minst gjøre det synlig for et bredt publikum, sier Kristoffer Holm, assisterende generalsekretær i Norges Ishockeyforbund.

- Norsk idrett er TV 2 Sportens hjemmebane. Derfor føles langsiktige avtaler med sterke nasjonale aktører som håndball og ishockey både riktig og viktig. For redaksjonen representerer dette noen spennende muligheter. TV 2s sportstilbud er mye mer enn Champions League og Tour de France. Vi brenner minst like sterkt for norsk idrett, både topp og bredde, på is, snø, parkett og gress. Vi er solide borte, men aller best på hjemmebane, sier sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2.

I arbeidet med å velge teknologi og installere kamerautstyr på norske arenaer har My Game inngått et eksklusivt samarbeid med NEP - verdens største produsent av direktesendt sport.

- Vi skal rett og slett lage et breddetilbud som publikum aldri før har sett, der norske idrettsklubber får nye inntektsstrømmer de aldri tidligere har hatt, lover Strømme. I arbeidet med dette vil det inviteres til et bredt samarbeid med både klubber, idrettskretser og lokale medier.

--------------

For ytterligere kommentarer kontakt:

Administrerende direktør og sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2 - 92225549

Styreleder og CEO Harald Strømme i My Game AS - 90033311