TV 2 og staten enige om allmennkringkasteravtale

TV 2 er snart kommersiell allmennkringkaster igjen. Avtalen mellom staten og TV 2 er signert og trer i kraft ved nyttår. Mediehuset bemanner nå opp, i all hovedsak ved hovedredaksjonen i Bergen.

– Dette er en gledens dag i hele TV 2. Det er også en stor dag for alle som bryr seg om mediemangfold, journalistikk og nyheter i Norge. Vi i TV 2 er glade for at avtalen med staten er kommet på plass og ser frem til fortsatt å fylle rollen som kommersiell allmennkringkaster, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes.

Onsdag morgen lanserte kulturminister Trine Skei Grande og TV 2-sjefen avtaleinngåelsen under en pressekonferanse i Media City i Bergen, der TV 2 i fjor flyttet inn i nye lokaler.

– Det er passende å markere denne dagen i de nye lokalene våre, som er hjem til en medie- og teknologiklynge som har vokst frem som følge av fremtidsrettet og tydelig mediepolitikk – og med stadig knoppskyting rundt TV 2. Vi bemanner nå opp med ti nye stillinger, primært ved hovedredaksjonen i Bergen, sier Sandnes.

I 1991 ble det bestemt at Norge skulle ha mer enn én allmenkringkaster og at NRK skulle få konkurranse. TV 2 fikk konsesjon som kommersiell allmennkringkaster året etter. Dette har gjort begge kanalene bedre, og norske seere har fått et langt bredere tilbud. Da konsesjonen forsvant med det gamle TV-nettet, risikerte Norge å gå tilbake til å bare ha NRK som allmenkringkaster og nyhetsformidler på TV.

– Fremsynte og modige politikere bestemte på 90-tallet at mangfold skulle erstatte monopol i allmennkringkastingen. Stortinget og regjeringen har nå vært like tydelige på at vi ikke kan gå baklengs inn i mediefremtiden. Det er det viktigste med denne avtalen, sier Sandnes.

Den nye avtalen om kommersiell allmennkringkasting er den første i sitt slag. Det har gått over ett år siden TV 2 søkte på avtalen. I løpet av den tiden har alle detaljer blitt grundig gjennomgått og klargjort i dialog mellom regjeringen, departementet og TV 2.

– Dette har vært en lang prosess, men det har vært viktig å gjøre dette riktig. Avtalen sikrer at TV 2s hovedkanal fortsetter å være en sterk, tydelig og reell konkurrent til NRK. Den sikrer fortsatt produksjon av riksdekkende egenproduserte nyhetssendinger, barne- og ungdomsprogram og nytt norsk film- og tv-drama. Vi har også forpliktet oss til å ha en sterk redaksjon i, og sende nyheter fra, hjertet vårt her i Bergen. Staten dekker til gjengjeld en del av merkostnaden, begrenset opp til 135 millioner kroner, sier Sandnes.