TV 2 klar med «Juleaksjonen»

En rekke kjente personer og artister stiller opp når TV 2 i samarbeid med Røde Kors inviterer til «Juleaksjonen» i beste sendetid på TV 2 i desember.
Guri Solberg. Foto: Espen Solli

Lørdag 16. desember kl. 20 går startskuddet for den nesten tre timer lange sendingen «Juleaksjonen» på TV 2. Her blir det blant annet sterke og rørende historier, nære møter og flere musikalske høydepunkt. Målet med sendingen er å skaffe nye faddere til Røde Kors sin fadderordning, og mottoet for sendingen er «Gi barn i nød en mulighet».

- TV 2 har i flere år samarbeidet med Plan Norge, SOS Barnebyer, Leger Uten Grenser, Røde Kors og Flyktninghjelpen om årlige innsamlingsaksjoner under navnet Artistgallaen som normalt sett har gått rett før jul på TV 2. I forbindelse med ny kontraktsperiode og valg av nytt produksjonsselskap har vi endret litt på sendingen og byttet navn fra Artistgallaen til Juleaksjonen. Vi har oppgradert den grafiske profilen og utvidet sendetidspunktet, sier programredaktør i TV 2, Jarle Nakken.

- Hele TV 2 er involvert i «Juleaksjonen» og programledere og profiler fra både nyheter, sport og underholdning vil delta i sendingen. Vi ønsker å være godt synlige, så aksjonen vil derfor også bli eksponert i andre sendeflater på TV 2. Vi har et overordnet ønske om å gjøre «Juleaksjonen» viktigere, sikre at den får et større nedslagsfelt og har en ambisjon om å skape enda større engasjement blant seerne, fortsetter Nakken, og legger til:

- Programlederne og profilene Guri Solberg, Kadafi Zaman og Erik Thorstvedt har alle ulike roller i sendingen.

Guri Solberg gleder seg til å være med i «Juleaksjonen».

- Det er å ta det jeg liker aller best å jobbe med, nemlig store direktesendte show, og putte noe viktig og meningsfylt inni. Det er alltid et privilegium å få være med på slike sendinger, og jeg håper vi klarer å lage både en god tv-sending og et stort engasjement, sier Guri Solberg.

- Erik og jeg har jobbet sammen tidligere, og han er en strålende type som jeg gleder meg til å jobbe mer med. En kunnskapsrik gentleman og tullebukk, smiler programlederen.

- Jeg har tidligere jobbet i Røde Kors sin hjelpetelefon for ungdom, og gleder meg til å lære mer om - og kanskje bidra til - deres viktige arbeid, sier Guri.

Nyhetsreporter Kadafi Zaman har selv sett hvordan Røde Kors bidrar ulike steder i verden.

- Jeg har i mange år vært imponert over den innsatsen Røde Kors og deres frivillige gjør i felt - har selv sett resultatene av det humanitære arbeidet deres på nært hold i flere katastrofer og kriser. Nå sist så jeg det i Bangladesh hvor Røde Kors gjør en formidabel jobb med å hjelpe Rohingya-flyktninger som har rømt fra drap, voldtekter og tortur i Myanmar. Det er en stor ære å bidra, sier Kadafi Zaman.

Erik Thorstvedt ser også fram til «Juleaksjonen».

- Å få være med på «Juleaksjonen» er et privilegium. Jeg tror det er bra å stoppe litt opp i en hektisk desembertid og se at vi kan gjøre noe for mennesker andre steder i verden. Et lite bidrag fra deg, kan gjøre en stor forskjell for andre, sier Erik Thorstvedt.

Røde Kors er svært glade for at hele TV 2 ønsker å skape årets viktigste lørdagssending lørdag 16. desember.

- Juleaksjonen på TV 2 er et strålende eksempel på en felles dugnad hvor mange bidrar med det de kan for å gjøre verden til et litt bedre sted. TV 2 fyller flatene sine med viktige og engasjerende historier, kjente artister bidrar med flott musikk, og vi i Røde Kors skal sørge for at bidragene fra det norske folk kommer dit det skal, sier Øistein Mjærum, kommunikasjons- og markedsdirektør i Røde Kors.

- Vi ser hver dag behovene barn over hele verden har for det helt elementære som vi i Norge kan ta for gitt - som mat, vann, medisinsk hjelp og beskyttelse. Røde Kors-faddere bidrar med livsviktig hjelp som kan utgjøre forskjellen på liv og død, og ikke minst gi barn muligheten til å overleve og til å skape seg en fremtid, påpeker Mjærum.

Vendela Kirsebom, Lothepus, Hanne Sørvåg, Øystein «Pølsa» Pettersen og Dora Thorhallsdottir har vært med Røde Kors til ulike steder i verden, og Emelie Hollow, kjent fra TV 2-programmet «The Stream» har laget en låt til «Juleaksjonen». Den blir å høre på radio og andre steder fra og med i dag.

- Jeg ELSKER jul, og har julestemning nesten hele året, men for noen er julen en tung og ensom tid. «Feeling of Christmas» handler om nettopp dette, og hvor viktig det er spesielt i julen, å verne om de som trenger det mest. Det er derfor en ære å få være en del av Røde Kors sin juleaksjon og deres fantastiske arbeid, sier Emelie Hollow.

- Låten skrev jeg i London, rett etter at jeg hadde kjøpt julekort i begynnelsen av september. Det viste seg at Wez, som jeg skrev låten med, også var eksepsjonelt glad i jul. Vi skrudde på en gammel Frank Sinatra juleplate, tente lys og snakket om våre favoritt-juleminner. Dessverre har ikke alle bare gode minner rundt denne tiden, så vi bestemte oss for å skrive en sang med et budskap som kan nå ut til alle, forteller Emelie.

«Juleaksjonen» sender først fra kl. 20 til 21, og kommer deretter igjen etter nyhetene, været og sporten kl. 21.40 med sending fram til kl. 23.30.

Pressevakt Røde Kors:

TV 2 Juleaksjonen: Emelie Hollow - Feeling of Christmas

Guri Solberg. Foto: Espen Solli
Erik Thorstvedt. Foto: TV 2 Sporten
Emelie Hollow. Foto: Jonathan Vivaas
Kadafi Zaman. Foto: TV 2 Nyhetene

02255http://www.TV2.no

Vi er TV 2

Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.

TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.