TV 2 inspirert av egen serie – i gang med eget prosjekt for arbeidspraksis

«Alle i arbeid»-serien viste gjennom høsten hvor hardt og brutalt det kan være å stå utenfor arbeidslivet. TV 2 vil selv gjøre en forskjell.
IVRIGE: Elin Wiborg (t.v.) i markedsavdelingen og Lillian Vatnøy i kanalavdelingen er to av dem som jobber med Alle i arbeid-prosjektet i TV 2. Foto: Goran Jorganovich

I serien «Alle i arbeid» fulgte vi 12 unge mennesker med ulike nevrobiologiske diagnoser, som Asperger og Tourettes syndrom. Serien ble i høst sendt på TV 2 og er tilgjengelig på TV 2 Sumo. Alle deltakerne har det samme brennende ønsket: De vil bidra i samfunnet og få en jobb hvor de kan bruke evnene sine.

Serien skapte stort engasjement i befolkningen og flere politikere engasjerte seg i debatten om et inkluderende arbeidsliv. Også i TV 2 gjorde arbeidet med «Alle i arbeid» inntrykk.

– Ganske umiddelbart etter vi begynte arbeidet med serien ble jeg kontaktet av Lillian Vatnøy som jobber her. Hun ønsket at TV 2 skulle gjennomføre et eget prosjekt for å hjelpe flere inn i arbeidslivet. Vi har vært positive hele veien, men dette er et grasrotprosjekt drevet av frivillige gode krefter i organisasjonen vår, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah C. J. Willand.

Lillian Vatnøy, som ble kjent med «Alle i arbeid»-serien i arbeidet som kampanjesjef, forteller at serien umiddelbart gjorde et sterkt inntrykk på henne.

– Jeg opplevde serien som et viktig bidrag til å belyse hvor viktig det er at vi jobber for et mer mangfoldig arbeidsliv, ikke som «veldedighet» overfor folk som faller utenfor, men fordi mangfold lønner seg.  Det slo meg at vi i TV 2 burde gjøre mer enn bare å sende tv-programmet, vi burde også selv bidra til et mer åpent arbeidsliv i praksis.

Vatnøy tok da initiativ til at også TV 2 kan tilby praksisløp for mennesker som har utfordringer med å komme inn i arbeidslivet. En prosjektgruppe bestående av frivillige krefter etablerte et samarbeid med Nav i både Bergen og Oslo. I første omgang er fire praksisplasser ment for personer med tilsvarende diagnoser som i tv-serien, eller ungdommer som ønsker å komme på riktig spor igjen etter en tøff periode.

– For oss er det aller viktigste å gi kandidatene som får prøve seg i arbeidslivet hos TV 2 en god opplevelse. Derfor starter vi i det små, med fire kandidater som har dedikerte «faddere» i avdelingen hvor de skal jobbe. På sikt er målet å utvide til flere kandidater i løpet av ett år, og å inspirere samarbeidsbedrifter og andre medievirksomheter til å gjøre det samme. Vi ønsker å dele vår arbeidsmetodikk og prosessen med å få kandidater i jobb, sier Willand.

Kandidatene vil jobbe i ulike prosjektstillinger i TV 2 i perioder fra seks til tolv måneder. Gjennom perioden vil de få opplæring og oppfølging, samt bevis på kompetansen de tilegner seg underveis. Dersom stillingen blir et varig behov må kandidatene søke som alle andre, men er da naturlig nok godt kvalifiserte. I Bergen er to praksisplasser straks bemannet, mens de to plassene i Oslo ennå er ledige. Aktuelle kandidater kan ta kontakt med Nav.

– Jeg er veldig glad for at vi har kommet så godt i gang med dette prosjektet. Vi jobber i en bransje som generelt sett er veldig homogen, og jeg tror vi har veldig godt av et mer balansert arbeidsmiljø. Nå er jeg spent på om vi klarer å finne riktige kandidater til alle praksisplassene i TV 2, sier Vatnøy.

Sissel Kruse LarsenAnsvarlig kommunikasjon og myndighetskontakt

Kontaktperson for henvendelser fra media om Mediehuset TV 2, datterselskaper, TV 2s leder- og redaktørgruppe, m.m.

Tel:400 75 001sisselkruse.larsen@tv2.no