TV 2 i 2016: Omstrukturering for videre vekst

Mediehuset TV 2 hadde i 2016 en omsetning på 4,3 milliarder og et driftsresultat på 116 millioner kroner.

2016 var et ekstraordinært sportsår for TV 2, med løpende rettigheter på norsk fotball, Premier League samt store arrangement som Fotball-EM og OL i Rio. Både inntekts- og kostnadsutviklingen bærer preg av disse satsningene.

Samlet vokste TV 2s inntekter med 356 millioner og kostnadene med 547 millioner.

Driften i TV 2 påvirkes av at rettighetskostnader på både norsk og internasjonalt innhold øker og reklamemarkedet stagnerer eller faller. Valutaendringer påvirker også TV 2s kostnader.

– Det koster mer å lage godt innhold og viktig journalistikk i dag enn for bare få år siden. Det påvirker naturligvis TV 2 og vi må omstille virksomheten. Derfor har jeg vært tydelig på at 2016 ikke ville bli et år med sterk lønnsomhet. Det ser vi også av dette årsresultatet, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes.

I 2016 satset TV 2 betydelig på strømmetjenesten TV 2 Sumo. I andre halvår 2016 iverksatte medieselskapet omfattende effektiviserings- og restruktureringstiltak, for å redusere kostnadsbasen med 350 millioner og bygge nye inntektsstrømmer, frem mot 2020.

– TV 2 er Norges største og viktigste kommersielle kringkaster, med det beste reklameproduktet. Det ønsker vi å være fremover også, derfor gjennomfører vi  en nødvendig og omfattende restrukturering. Det er ikke alle programmer i TV 2 som betaler seg rent kommersielt, men de er en del av det samfunnsoppdraget vi ønsker å levere på. Det har ligget i vårt DNA siden oppstarten i 1992, sier Olav T. Sandnes.

TV 2 har fortsatt en vesentlig andel av sine inntekter fra reklamemarkedet og er derfor utsatt for svingninger. I 2016 var TV 2s markedsandel stabil og reklameinntektene holdt stand. TV 2 har lyktes i å sikre fortsatt vekst i direkte brukerbetaling, basert på den gode kundeutviklingen i TV 2 Sumo i 2016. Ved inngangen av 2017 ser vi at TV 2 Sumo har et rekordhøyt antall abonnenter og bruken av TV 2 Sumo per abonnent øker vesentlig.

– Jeg er virkelig stolt av de ansatte i TV 2. Til tross for en krevende tid har de levert solid journalistisk håndverk, gitt seerne fantastiske OL- og EM-opplevelser, og sørget for betydelig vekst på TV 2 Sumo. Starten av 2017 har samtidig gitt oss et svært godt utgangspunkt, sier Olav T. Sandnes.

Mediehuset TV 2

Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS,  Vimond Media Solutions AS, OB Team AS (solgt i løpet av året), Screen Media AS, Aventia Media AS, Screen Story AS, Broom.no AS, TV 2 Skole AS og Nordic World AS (solgt i løpet av året) som alle er 100 % konsolidert i konsernregnskapet.

TV 2 Gruppen eies 100 % av Egmont Holding AS. Olav T Sandnes har i 2016 vært TV 2s sjefredaktør og administrerende direktør.

For ytterligere informasjon kontakt:

Kommunikasjonssjef Jan Petter Dahl, på telefon: 928 60363 eller epost: jpd@tv2.no.

Sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2. Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2.