TV 2 fosser fra konkurrentene

TV 2 økte kraftig i den viktige reklamemåneden september, mens konkurrentene går tilbake.

Kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2. Foto: Øyvind Ganesh, TV 2.

Hovedkanalen TV 2 fikk en kraftig vekst i september, med en økning på hele 5,1 prosentpoeng fra september i fjor. TV 2 fikk en markedsandel 23,2 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år. Også den daglige seertiden økte med tre minutter mot fjoråret. TV 2 var dermed større en NRK og over dobbelt så store som TVNorge.

- September er jo en av de viktigste reklamemånedene i året. Da er det viktig at spesielt hovedkanalen står sterkt. Ikke bare var Sykkel-VM en stor suksess. Også flere av våre underholdningsprogrammer, samt TV 2 Nyhetene vokste. Med Farmen så vidt i gang, og på nivå med tidligere år, så lover dette svært godt inn mot resten av den viktige TV-høsten, sier kanaldirektør Trygve Rønningen.

Blant alle TV-seerne (12+) økte TV 2 med 4,1 prosentpoeng og fikk en samlet andel på 22,6 prosent.

Også TV 2 Nyhetskanalen øker kraftig og fikk en markedsandel på 3,2 prosent blant alle seerne (12+). Dette er en vekst på 0,5 prosentpoeng fra september i fjor og den høyeste målingen for TV 2 Nyhetskanalen i en september-måned noensinne. TV 2 Livsstil og TV 2 Humor økte i målgruppen 20-49 år, mens TV 2 Sportskanalen økte i målgruppen P12+.

- Dermed har TV 2 Nyhetskanalen etablert seg som den femte største kanalen i Norge. Det er rett og slett formidabelt, og det bekrefter seernes anerkjennelse av den jobben som gjøres i TV 2 for å være først og best på nyheter, kommenterer Rønningen.

Samlet så økte TV 2-kanalene med 5,1 prosentpoeng i september og endte på 33,7 prosent. Dermed knuste TV 2 alle konkurrentene samlet sist måned i den kommersielle målgruppen.

- Nå gleder vi oss til resten av høsten, med flere store premierer på menyen som Truls à la Hellstrøm og dramaserien Grenseland. Og vi avslutter med håndball-VM i desember, forteller Trygve Rønningen.

TV-andelene i september:

Den kommersielle målgruppen 20-49 år:

TV 2: 23,2% (+5pp)

TV 2 Nyhetskanalen: 2,5% (+0,6pp)

TV 2 Zebra: 2,1% (-0,6pp)

TV 2 Livsstil: 2,5% (+0,1pp)

TV 2 Humor: 1,5% (+0,2%)

TV 2 Sportskanalen: 0,6% (+-0)

TV 2 Sport Premium1: 1,5% (-0,1pp)

TV 2 reklame-TV: 33,7% (+5,1pp)

Aldersgruppen 12+:

TV 2: 22,6% (+4,1pp)

TV 2 Nyhetskanalen: 3,2% (+0,5pp)

TV 2 Zebra: 1,6% (-0,8pp)

TV 2 Livsstil: 1,4% (-0,2pp)

TV 2 Humor: 0,7% (+0,1pp)

TV 2 Sportskanalen: 0,7% (+0,1pp)

TV 2 Sport Premium1: 1,0% (+0,1pp)

TV 2 reklame-TV: 31,1% (+3,9pp)

Kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2. Foto: Øyvind Ganesh, TV 2.