TV 2 blir medeier i Faktisk

Etter dialog med VG, Dagbladet og Faktisk ønsker nå TV 2 å bli en av eierne av faktasjekk-tjenesten.

– Jeg er har tro på at Faktisk vil videreutvikle journalistikken i Norge, og bli et godt supplement til TV 2s selvstendige plikt til å utøve samfunnsoppdraget. Dette skal ikke være i stedet for, men i tillegg til, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække.

Sammen med konkurrentene Dagbladet, VG og NRK, har TV 2 nå sluttet seg til aksjeselskapet som skal drive med faktasjekk og avsløre falske nyheter.

– Dette er faktasjekkens tid, og journalistikken er under press. Det er historisk at de største, norske mediene går sammen i et ikke-kommersielt samarbeid for å overvåke ordskiftet og motvirke feilinformasjon. I bunn og grunn snakker vi om en stor base med fakta om hva som er rett og galt, det vil gjøres tilgjengelig for alle og bli et verktøy for oss i det daglige, fortsetter Solbrække.

TV 2s nyhetsredaktør ser frem til samarbeidet med konkurrentene.

– Ikke minst har jeg sans for ideen om et journalistisk laboratorium, der vi kan utvikle og utveksle kompetanse på fakta- og kildesjekk blant journalister og utviklere i Norge og internasjonalt, avslutter hun.

– Vi er svært stolte over å få TV 2 med på laget i dette unike samarbeidsprosjektet. Det vil ikke bare styrke det økonomiske fundamentet til Faktisk, men også gi tilgang til nyttig kunnskap og kompetanse som vil komme kildekritikken til gode i alle kanaler. Å få lov til å lede et samarbeid mellom fire konkurrenter av dette formatet er en stor ære, sier ansvarlig redaktør Kristoffer Egeberg.

Faktisk følge de samme etiske retningslinjene som øvrige medier gjennom Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten. Tjenesten skal lanseres på nettstedet www.faktisk.no og på Facebook-gruppen 'Faktisk'.

Fra før er det kjent av Faktisk har hatt dialog om samarbeid med blant annet NTNU, SINTEF og IBM. Denne uken har Faktisk også hatt samtaler med Universitetet i Bergen.

– Vi ønsker å være samarbeidspartner for å utvikle utdanning og forskning knyttet til Faktisk, sier rektor Dag Rune Olsen ved Universitet i Bergen.

– Det er en veldig god nyhet at TV 2 blir med. Det har hele tiden vært et mål å sikre solid bredde bak initiativet. At TV 2 med sin tyngde og betydning i norsk offentlighet blir med, er et nytt signal om prosjektets viktighet, sier ansvarlig redaktør John Arne Markussen i Dagbladet.

– Det er inspirerende at norske medier samarbeider om et initiativ som vil være med å sikre et mer fakta- og kunnskapsbasert offentlig ordskifte. TV 2 er viktig å ha med i Faktisk, sier ansvarlig redaktør Gard Steiro i VG.

– Vi er veldig glade for at TV 2 blir med.  At vi står sammen om et slikt historisk samarbeid for å faktasjekke den offentlige samtalen vil styrke potensialet i prosjektet enda mer, sier Hildegunn Soldal, nettsjef i NRK.

– Det brede eierskapet bidrar til å styrke tyngden og autoriteten til Faktisk. Vi ser frem til fortsettelsen med TV 2 på laget. sier styreleder Helje Solberg i Faktisk.

02255http://www.TV2.no

Vi er TV 2

Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.

TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2