Tusener å spare på skolestarten

Ny skolesekk fra Fjällräven eller Douchebag? Laptop fra Apple, Asus eller HP? De smarte sparer tusener av kroner på å sammenligne priser før skolestart.

-Denne midterste uken av august - uken før storinnrykket på alle landets grunnskoler, videregående, høyskoler og universiteter - er den tiden i året da flest nordmenn sammenligner priser på ryggsekker, laptopper og joggesko, forteller Carolina Appelqvist, lederen for Prisjakt.no.

Nettjenesten er Norges største, og eneste uavhengige, pris- og produktsammenligningstjeneste på nett, og sammenligner priser på over fire millioner produkter fra 2.525 norske og internasjonale butikker.

-Gjennom å sammenligne priser og sjekke prishistorikken hos de forskjellige butikkene, er det mange tusenlapper å spare for familier og studenter som må oppgradere og fornye utstyr, sko og annet utstyr som er høyaktuelt før skolestart, sier Appelqvist.

* Her er de mest populære ryggsekkene som nordmenn søker på denne uken denne uken, og så mye kunne du ha spart gjennom å sammenligne priser hos utvalgte butikker. (Sammenligningen er gjort mandag 15.8 klokken 15.00).
Produkt                        Høyeste pris 15.8     Laveste pris 15.8       Laveste pris 2017
1. Fjällräven Kånken                       900,-                           636,-                            519,-
2. Beckmann Klassesekk 22l         579,-                           549,-                            399,-
3. Beckmann Urban                        779,-                           599,-                            599,-
4. Fjällräven Kånken Laptop 17’   1.200                           949,-                            839,-
5. Beckmann Classic 30l                 695,-                          399,-                            399,-
* Her er de mest populære laptoppene som nordmenn søker på denne uken, og så mye kunne du ha spart gjennom å sammenligne priser hos utvalgte butikker. (Sammenligningen er gjort mandag 15.8 klokken 15.00).
Produkt                                                                            Høyeste pris 15.8       Laveste pris 15.8      Laveste pris 2017
1. Apple MacBook Air - 1,6GHz DC 8GB 128GB 13"      10.199,-                          9.990,-                         7.489,-
2. Asus ZenBook UX430UA-PURE2                                 10.249,-                          8.888,-                         7.989,-
3. HP 14-BP091no                                                              3.695,-                            3.695,-                         3.695,-
4. Acer Swift 3 SF314-52 (NX.GNXED.001)                      4.995,-                            4.995,-                         4.995,-
5.Apple MacBook Pro - 2,7GHz DC 8GB 128GB 13"      15.554,-                         12.890,-                       11.089,-

-Når vi ser på den historiske prisutviklingen for disse to kategoriene, både før og etter årsskiftet, så fremgår det helt tydelig at de gunstigste tidspunktet å handle på ville ha vært i februar, mars, mai eller oktober. Da er prisene var lavest, og er perioder da færrest tydeligvis handler disse produktene. Men de aller fleste venter naturlig nok til etter ferien med å handle skoleutstyr. Og selv i inneværende uke er det mange tusener å spare for etternølerne som skal være rigget og klare for et nytt skoleår, sier Carolina Appelqvist.

Her er Prisjakt-sjefens fem beste tips til deg som vil handle smart på nettet før skolestart:

• Sjekk prishistorikken, for å se hvordan produktets pris har utviklet seg over tid. De aller fleste priser varierer fra sesong til sesong, uke til uke.
  • Automatiser rabattsøket. Ved å opprette et varsel på et produkt vil du få melding på mail, sms eller pushvarsel på mobilen hver gang en butikk setter ned prisen.
  • Skal du kjøpe større ting, husk å sammenligne nyprisen med bruktpris på for eksempel Finn.no. Også her kan det være hundre- og tusenlapper å spare.
  • Husk at prisgaranti ikke alltid betyr at butikken du skal handle i har den laveste prisen. Gjennom app’en for prissammenligning må du dokumentere overfor butikken at prisen du tilbys ikke er den laveste, og at butikken derfor må senke prisen du skal betale ytterligere.
  • Husk å sjekke hva fraktkostnaden blir. Noen ganger er ikke den billigste butikken lenger så billig når du inkluderer fraktkostnaden.

Tekst til graf 1: Denne grafen viser prisutviklingen på den mest populære ryggsekken – Fjällräven Kranken - fra januar til august i år:

Tekst til graf 2: Denne grafen viser prisutviklingen på den mest populære laptoppen - Apple MacBook Air (1,6GHz DC 8GB 128GB 13") - fra januar til august i år:

Bildetekst: Carolina Appelqvist, leder for Prisjakt.no i Norge.

For ytterligere prisinformasjon, statistikker, illustrasjoner eller kommentarer, kontakt gjerne Carolina Appelqvist på telefon 917 33 499

Graf 1, prisutvikling mest populære ryggsekk 2017
Graf 2, prisutvikling mest populære laptop 2017.
Carolina Appelqvist

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.