Tungrockere tæppet kortet til rekord
På årets Tons of Rock samlet hele 40.000 rock- og metalfans seg for første gang på Ekeberg. Kiss, Mayhem, Gluecifer og Satyricon er noen av headlinerne som Tons of Rock kunne skilte med.
- Det fungerte utrolig bra å ha kontaktløs betaling på et så stort arrangement som Tons of Rock. Å tæppe kortet gir en mye bedre flyt, høyere omsetning og bedre stemning både foran og bak kassene, sier festivalsjef Jarle Kvåle i Tons of Rock.
Ferske tall fra Espos viser at seks av ti tæppet betalingskortet sitt på festivalen, og at omsetningen per hode er det høyeste noensinne.
Høyere beløpsgrense, mer salg
Tæpping av kortet har endret betalingsvanene i både eldre og yngre aldersgrupper. 1. april valgte Vipps, i samarbeid med bankene, å heve beløpsgrensen fra 200 til 400 kroner for når man må taste PIN-kode. Det slo godt ut for salget på Tons of Rock.
- Svært mange velger å kjøpe med seg to - tre øl når de først skal kjøpe noe å drikke. Og mange kjøper også T-skjorter med favorittbandet sitt. Da hjelper det mye at folk kan tæppe betalingskortet sitt, sier han.
I følge Vipps vil bankene i løpet av 2019 bytte ut alle tradisjonelle bankkort med kort som har innebygget kontaktløs funksjon. Når også beløpsgrensen er økt fra 200 til 400 kroner, slipper du å taste PIN-kode like ofte som før.
-Tæpping med kort blir trolig mer vanlig enn å sette kortet inn i terminalen og taste PIN-kode, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps.
Frivillige fra hele verden
På Tons of Rock samles hele det globale rock- og metalsamfunnet. De besøker hverandre i inn- og utland og betraktes som en stor familie med ihuga fans.
- Vi har folk som jobber frivillige for oss år etter år, og de kommer fra 22 ulike land til Norge for å bidra. Det synes jeg er fantastisk, sier Jarle Kvåle.
At 25.000 mennesker velger å tæppe betalingskortet er avgjørende.
- Når kundene tæpper kortet sparer både de frivillige bak kassene og kundene mye tid som de heller kan bruke på god musikk, sier Kjærnes.
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder
Lenker
Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Nå kan du legitimere deg med ID-kort i BankID-appen på Posten og Vinmonopolet11.3.2024 07:59:59 CET | Pressemelding
Med ID-kort i BankID-appen kan du vise legitimasjon med mobiltelefonen. Tjenesten vil i første omgang kunne brukes på Posten og Vinmonopolet.
Tommel opp for digital BankID-hjelp14.12.2023 11:45:38 CET | Pressemelding
Mange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.
BankID endeleg på nynorsk28.11.2023 08:38:53 CET | Pressemelding
I 20 år har BankID vore tilgjengeleg på bokmål og engelsk. No er nynorsk eit alternativ for dei som ønskjer det.
Black Week: Handlet mindre enn i fjor27.11.2023 10:21:50 CET | Pressemelding
I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
2 millioner har omfavnet BankID-appen20.11.2023 13:55:25 CET | Pressemelding
Snart halvparten av alle BankID-brukerne er nå over på en sikrere og mer brukervennlig innlogging: – Det er veldig gledelig at så mange er i gang med vår tryggeste og beste løsning. I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom