Tungrockere tæppet kortet til rekord

Det ble tæppesuksess på Norges største rock- og metalfestival, Tons of Rock. For første gang kunne festivalen tilby kontaktløs betaling til tørste rockere fra mer enn 50 land.

Terje Slagnes Lynghjem er en ihuga KISS-fan som fikk oppleve heltene sine på Tons of Rock.  Foto: Michael Solbakken
Terje Slagnes Lynghjem er en ihuga KISS-fan som fikk oppleve heltene sine på Tons of Rock. Foto: Michael Solbakken

På årets Tons of Rock samlet hele 40.000 rock- og metalfans seg for første gang på Ekeberg. Kiss, Mayhem, Gluecifer og Satyricon er noen av headlinerne som Tons of Rock kunne skilte med.

- Det fungerte utrolig bra å ha kontaktløs betaling på et så stort arrangement som Tons of Rock. Å tæppe kortet gir en mye bedre flyt, høyere omsetning og bedre stemning både foran og bak kassene, sier festivalsjef Jarle Kvåle i Tons of Rock.

Ferske tall fra Espos viser at seks av ti tæppet betalingskortet sitt på festivalen, og at omsetningen per hode er det høyeste noensinne.

Høyere beløpsgrense, mer salg
Tæpping av kortet har endret betalingsvanene i både eldre og yngre aldersgrupper. 1. april valgte Vipps, i samarbeid med bankene, å heve beløpsgrensen fra 200 til 400 kroner for når man må taste PIN-kode. Det slo godt ut for salget på Tons of Rock.

- Svært mange velger å kjøpe med seg to - tre øl når de først skal kjøpe noe å drikke. Og mange kjøper også T-skjorter med favorittbandet sitt. Da hjelper det mye at folk kan tæppe betalingskortet sitt, sier han.

I følge Vipps vil bankene i løpet av 2019 bytte ut alle tradisjonelle bankkort med kort som har innebygget kontaktløs funksjon. Når også beløpsgrensen er økt fra 200 til 400 kroner, slipper du å taste PIN-kode like ofte som før.

-Tæpping med kort blir trolig mer vanlig enn å sette kortet inn i terminalen og taste PIN-kode, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps.

Frivillige fra hele verden
På Tons of Rock samles hele det globale rock- og metalsamfunnet. De besøker hverandre i inn- og utland og betraktes som en stor familie med ihuga fans.

- Vi har folk som jobber frivillige for oss år etter år, og de kommer fra 22 ulike land til Norge for å bidra. Det synes jeg er fantastisk, sier Jarle Kvåle.

At 25.000 mennesker velger å tæppe betalingskortet er avgjørende.

-  Når kundene tæpper kortet sparer både de frivillige bak kassene og kundene mye tid som de heller kan bruke på god musikk, sier Kjærnes.