TUIs RIU-hoteller kutter ut sugerør av plast

Fra og med juni 2018 vil mer enn 35 av RIU-kjedens hoteller kun tilby nedbrytbare sugerør til sine gjester. RIU er Spanias tredje største hotellkjede med mer enn 4 millioner gjester årlig. RIU har et eksklusivt partnerskap med TUI Group, som eier 50 % av RIU-kjeden.

TUI Norge - RIU kutter ut sugerør av plast

- Det er gledelig å se at en så stor hotellkjede som RIU går foran med et initiativ som dette. Jeg tror også at dette er noe kundene våre vil sette pris på, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI.

Initiativet er gjort i samarbeid med produktleverandøren Emicela og alle sugerør av plast skal erstattes med mer bærekraftige produkter. Nedbrytbare sugerør bidrar til å redusere kjedens CO2-utslipp, minimere avfall og beskytte miljøet.

Sugerørene som allerede finnes på noen av RIUs hoteller vil nå tilbys på Kanariøyene, Andalucia, Algarve, Madeira, Sal og Boa Vista. Dette er hoteller som også er tilgjengelig på det norske markedet. Sugerørene er 100% nedbrytbare og behandles sammen med organisk avfallsmateriale. Under normale forhold brytes de ned i løpet av 40 dager uten å etterlate giftig eller synlig avfall. Til sammenligning tar det nærmere 300 år før et sugerør av plast brytes ned.

Opplæring av kunder og ansatte

For å støtte opp om initiativet endrer man også informasjonen til kunder og ansatte. RIU oppfordrer til mindre bruk av sugerør og de tilbys kun når kunder spesifikt etterspør det. Det oppfordres i større grad til resirkulering av avfall på hotellområdene, samt opplæring av ansatte på alle hoteller.

5 milliarder sugerør årlig

I Spania alene brukes det ca. 5 milliarder sugerør hvert år. Selv om de kan virke nyttige og harmløse ansees sugerør for å utgjøre en stor andel av avfall i havet, og ca. 4 % av totalt åtte millioner tonn plastavfall i verden.

TUI Norge - RIU kutter ut sugerør av plast

TUI Care Foundation samarbeider med IFAW for å forhindre ulovlig elefantjakt i Kenya20.2.2019 08:00:00Pressemelding

• Med støtte fra TUI Care Foundation implementerer IFAW ny teknologi for å beskytte elefantpopulasjoner i Tsavo-området. •Sammen med Kenya Wildlife Service og lokalsamfunnet, vil IFAWs tenBoma-initiativet hjelpe lokale voktere med å samle inn, behandle og analysere data. • Initiativet tilbyr opplæring og mentorskap for 130 voktere fra Kenya Wildlife Service og lokalsamfunnet slik at de kan bruke den innsamlede dataen til handling som effektivt kan beskytte dyrelivet og lokalsamfunnet.

Opplevelser og følelser spiller hovedrollen i TUIs nye kampanje11.1.2019 08:00:00Pressemelding

Helt siden navnendringen for 2 år siden har TUIs Nordiske markedsavdeling jobbet med å ivareta merkevarekjennskapen i Norge, noe de har lykkes med. TUIs merkevarekjennskap ligger i dag høyere enn kjennskapen til Star Tour før navneendringen. Nå tar selskapet neste steg i sin kommunikasjonsstrategi og det er gode opplevelser, ekte relasjoner og følelser som står i sentrum. Fra januar 2019 tas det nordiske konseptet ut i hele Europa – Uansett hvem du er og hvor du vil reise, så har TUI en reise for deg.