TUIs RIU-hoteller kutter ut sugerør av plast

Fra og med juni 2018 vil mer enn 35 av RIU-kjedens hoteller kun tilby nedbrytbare sugerør til sine gjester. RIU er Spanias tredje største hotellkjede med mer enn 4 millioner gjester årlig. RIU har et eksklusivt partnerskap med TUI Group, som eier 50 % av RIU-kjeden.

TUI Norge - RIU kutter ut sugerør av plast

- Det er gledelig å se at en så stor hotellkjede som RIU går foran med et initiativ som dette. Jeg tror også at dette er noe kundene våre vil sette pris på, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI.

Initiativet er gjort i samarbeid med produktleverandøren Emicela og alle sugerør av plast skal erstattes med mer bærekraftige produkter. Nedbrytbare sugerør bidrar til å redusere kjedens CO2-utslipp, minimere avfall og beskytte miljøet.

Sugerørene som allerede finnes på noen av RIUs hoteller vil nå tilbys på Kanariøyene, Andalucia, Algarve, Madeira, Sal og Boa Vista. Dette er hoteller som også er tilgjengelig på det norske markedet. Sugerørene er 100% nedbrytbare og behandles sammen med organisk avfallsmateriale. Under normale forhold brytes de ned i løpet av 40 dager uten å etterlate giftig eller synlig avfall. Til sammenligning tar det nærmere 300 år før et sugerør av plast brytes ned.

Opplæring av kunder og ansatte

For å støtte opp om initiativet endrer man også informasjonen til kunder og ansatte. RIU oppfordrer til mindre bruk av sugerør og de tilbys kun når kunder spesifikt etterspør det. Det oppfordres i større grad til resirkulering av avfall på hotellområdene, samt opplæring av ansatte på alle hoteller.

5 milliarder sugerør årlig

I Spania alene brukes det ca. 5 milliarder sugerør hvert år. Selv om de kan virke nyttige og harmløse ansees sugerør for å utgjøre en stor andel av avfall i havet, og ca. 4 % av totalt åtte millioner tonn plastavfall i verden.

TUI Norge - RIU kutter ut sugerør av plast

TUI foreslår reorganisering av sine Nordiske kortdistanseflyvninger10.9.2018 13:30Pressemelding

Luftfartsindustrien har vært i stor endring de siste årene og Nordiske reisende krever flere valgmuligheter og mer fleksibilitet enn noen gang. TUI vil møte disse endringene til det beste for sine kunder og foreslår derfor å endre tre av sine flyvninger fra TUI fly til eksterne samarbeidspartnere, Norwegian og Jettime. Basene som eventuelt påvirkes av de foreslåtte endringene er Malmö, Helsinki og Oslo. TUI er i dialog med fagforeningene i Norden.