TUI skal få slutt på nordmenns største irritasjonsmoment i ferien

21.6.2017 09:00 | TUI Norge

Nå skal det bli slutt på en av de største irritasjonsmomentene i ferien, - reserverte solsenger. TUI tar opp kampen mot ”håndklemafiaen” i sommer. En undersøkelse gjennomført av Ticket i 2016 viste at reserverte solsenger er det flest nordmenn irriterer seg over i ferien.

TUIs Håndkle-Patrulje - Thomson the Dog

De aller fleste kan kjenne seg igjen: Man gleder seg til en deilig dag i solen, spiser frokost i 9-tiden, går ned til bassenget og oppdager at alle solsengene er reservert med håndklær. Ingen bruker solsengene, men de holdes av til de andre gjestene finner det for godt å ligge ved bassenget.

- Hver eneste sesong får vi henvendelser fra frustrerte kunder som ikke får ligge der de vil, og det er mange av dem. Vi har derfor bestemt at på utvalgte Family Life-hoteller vil alle ubrukte håndklær fjernes klokken 9 hver morgen, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI.

Henrykt og forsmådd

Mange gjester har allerede gitt tilbakmelding om den nye ordningen. De aller fleste er glade for å slippe unna det de kaller håndklemafiaen, men noen er litt forsmådde over å bli fersket som en av de som folk irriterer seg over.

- Det er jo selvfølgelig de som blir irritert over at deres håndklær fjernes, men de aller fleste forstår hvorfor. På sikt håper vi at gjestene venner seg til at på våre hoteller skal solsengene brukes, og på denne måten får vi også bedre utnyttelse av solsengene, sier Aspengren.

Sjarmerende håndklesjef

TUI har utnevnt maskotten Thomson the Dog til solsengenes vokter på Family Life-hotellene. At en søt og stor hund fjerner håndklene gjør at det hele forløper seg på en vennlig og humoristisk måte. Alle håndklær plasseres på et henvist sted på hotellet slik at gjester kan finne de igjen der.

Bakgrunn

Prosjektet ble testet ved flere hoteller sommeren 2016. Dette ble så godt mottatt av våre gjester at vi har besluttet å videreføre prosjektet på utvalgte hoteller der dette har vært et problem.

- De fleste av våre hoteller har nok solsenger til alle sine gjester

- I høysesong er det noen hoteller som ikke har en solseng per gjest, og reservering av solsenger kan bli et problem

- Dette initiativet er å anse som en videreføring av testen vi begynte med i 2016, og vi kan ikke garantere at alle hoteller markert TUI Family Life innfører denne policyen.

Bilder: https://wetransfer.com/downloads/3b8e7a575d4520b3ff9ed0a6eed5e82820170620065149/247d64991afcf0172e94efad0dbe9e2120170620065149/628c1a

Undersøkelse gjennomført av Ticket Feriereiser i 2016: http://www.mynewsdesk.com/no/ticketferiereiser/pressreleases/reserverte-solsenger-og-skrikende-barn-irriterer-oss-mest-paa-hotell-i-utlandet-1367916

TUIs Håndkle-Patrulje - Thomson the Dog

TUI het inntil 1. november 2016 Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge og Danmark og Finnmatkat i Finland. Konsernet har siden 2000 vært en del av konsernet TUI Group, verdens ledende reisekonsern med virksomhet i mer enn 180 destinasjoner verden over. Konsernet har base i Tyskland og TUI Group er børsnotert på både FTSE 100 indeksen og tyske MDax. I 2015/16 noterte TUI Group en omsetning på €20mrd og et resultat på €1093m. Gruppen har ca. 67.000 ansatte i 130 land og tilbyr sine ca. 20 millioner kunder heldekkende service fra booking til hjemkomst. TUI sin virksomhet dekker hele verdikjeden, hvilket inkluderer ledende reisearrangører, 1.800 reisebyråer i Europa, seks flyselskap med mer enn 160 kort- og langdistansefly, mer enn 300 egne hoteller deriblant RIU og Robinson. Med 14 egeneide cruiseskip, som MS Europa og luksusskipet MS Europa 2, TUI Cruises «Mein Schiff»- flåten og fartøy under varemerket Thomson Cruises i Storbritannia, er TUI et velposisjonert konsern innen det sterkt voksende cruisemarkedet. Globalt ansvar for bærekraftig økonomi, økologi og sosialt ansvar er grunnleggende i vår forretningsvirksomhet. Som eneste reisekonsern i verden er TUI medlem av FNs Global Compact. Konsernet er også listet på den velrenommerte Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).