TUI lanserer Green Friday og setter fokus på bærekraftige reiser

Det er ikke nok fokus på bærekraftighet i reiselivsbransjen, derfor arrangerer nå TUI Green Friday, der alt skal handle om grønne reiser i 24 timer.

Nordmenn har for lengst trykket den amerikanske tradisjonen med Black Friday til sitt bryst. Elleville salg og flatskjermer i alle størrelser skal erverves. Nå vil TUI tilby et grønt alternativ i form av Green Friday, der vi skal sette fokus på forholdet mellom bærekraftighet og reiser.

-  Green Friday handler om å skape mer oppmerksomhet rundt bærekraftighet på reisen. Ved å låne litt av virkemidlene som har gjort Black Friday til en suksess vil vi formidle problemstillinger knyttet til bærekraftighet på en enkel måte, sier Nora Aspengren Kommunikasjonsansvarlig i TUI.

Enkelt og relevant

Virkemidlene handler om en konsentrert informasjonsinnsats i en begrenset periode, der komplekse deler av bærekraftighet brytes ned til lett forståelige budskap og tilbudskommunikasjon. Gode tilbud handler ikke kun om å selge flere reiser, men å snakke et språk som er relevant for forbrukeren.

- Vi i reiselivsbransjen har gjort forbrukeren vant til å tenke på pris fremfor temaer som klima og miljø. Det er uheldig fordi våre ferievalg kan enten ha stor eller liten klimapåvirkning. På Green Friday kombinerer vi budskapene og integrerer bærekraftighet med gode tilbud, forklarer Aspengren.

24 timer

I løpet av 24 timer skal kunder inviteres med på ”beach cleaning”, de som følger ekstra godt med kan vinne en grønn reise og ett nytt budskap presenteres hver eneste time i sosiale medier den 9. desember. Utover dette forplikter TUI seg til å gjøre bærekraftighet til en større del av sin eksterne kommunikasjon fremover.

- Green Friday er startskuddet for økt fokus på grønn dialog med våre kunder. Vi har tro på at de gjerne vil vite mer om hvordan man enkelt kan ta grønnere valg når man er på ferie, og vi forplikter oss derfor til å fortelle grønne historier på en god måte, sier Aspengren.

Green Friday begynner den 9. desember og slutter 10. desember.

Fakta om TUIs bærekraftighetsprogram:

- TUI har som mål å fortsatt ha Europas mest karboneffektive flyselskaper og redusere virksomhetens karbonintensitet med 10 % innen 2020

- TUI Gruppens mål: 10 millioner “grønne og rettferdige” reiser innen 2020 skal bidra til at lokalt næringsliv nyter godt av og får ta del i de positive sidene av turisme

- TUI Gruppens mål: Konsernet skal gjennom TUI Care Foundation investere 10 millioner euro per år i positiv turisme

TUI er eneste reiselivsvirksomhet som har oppnådd certifiseringen A for å frivillig offentliggjøre sine CO2 – utslipp av Carbon Disclosure Project.

FAKTA OM GREEN FRIDAY – 24 timer med:

-Tilbud på utvalgte grønne hoteller som er sertifisert av Travelife

- Enkle tips som kan gjøre reisen mer bærekraftig

- 24 oppdateringer i sosiale medier om bærekraftighet (1 hver time)

- Informasjon om bærekraftige valg deles ombord på våre fly

TUI het inntil 1. november 2016 Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge og Danmark og Finnmatkat i Finland. Konsernet har siden 2000 vært en del av konsernet TUI Group, verdens ledende reisekonsern med virksomhet i mer enn 180 destinasjoner verden over. Konsernet har base i Tyskland og TUI Group er børsnotert på både FTSE 100 indeksen og tyske MDax. I 2015/16 noterte TUI Group en omsetning på €20mrd og et resultat på €1093m. Gruppen har ca. 67.000 ansatte i 130 land og tilbyr sine ca. 20 millioner kunder heldekkende service fra booking til hjemkomst. TUI sin virksomhet dekker hele verdikjeden, hvilket inkluderer ledende reisearrangører, 1.800 reisebyråer i Europa, seks flyselskap med mer enn 160 kort- og langdistansefly, mer enn 300 egne hoteller deriblant RIU og Robinson. Med 14 egeneide cruiseskip, som MS Europa og luksusskipet MS Europa 2, TUI Cruises «Mein Schiff»- flåten og fartøy under varemerket Thomson Cruises i Storbritannia, er TUI et velposisjonert konsern innen det sterkt voksende cruisemarkedet. Globalt ansvar for bærekraftig økonomi, økologi og sosialt ansvar er grunnleggende i vår forretningsvirksomhet. Som eneste reisekonsern i verden er TUI medlem av FNs Global Compact. Konsernet er også listet på den velrenommerte Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).