TUI gjør det enklere for nordmenn å ta mer bærekraftige ferievalg
Tall fra Hovedorganisasjonen Virke viser at stadig flere nordmenn er opptatt av bærekraftige reisealternativer. Reiseoperatøren TUI gjør det nå enklere for norske reisende å velge bærekraftsertifiserte hoteller på sin nettside.

- Det er gledelig å se at 2019 sparkes i gang med økt fokus på mer bærekraftig turisme. Det er vårt ansvar som verdens største reisekonsern å gjøre det så enkelt som mulig for våre gjester å ta gode ferievalg. Et steg i den retningen er å samle alle Travelife-sertifiserte hoteller på vår nettside og vi har gjort merkingen tydeligere enn den var tidligere, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI Norge.
Befolkningsundersøkelse i Norge og Europa
Hovedorganisasjonen Virke gjennomfører årlig sin befolkningsundersøkelse, Reisepuls. I årets undersøkelse svarer fire av ti at det er viktig for dem at reiser har bærekraftige reisealternativer. Av disse igjen svarer halvparten at de er villig til å betale mer for en reise som gir bedre miljøsamvittighet. TUI utførte i 2017 en undersøkelse i seks land der 7 av 10 svarte at de er villige til å tilpasse ferieplanene dersom det er mer gunstig for miljøet.
- Trenden er klar, nordmenn er opptatt av å kunne ta bærekraftige valg også når vi er på reise, sier Aspengren.
Hundrevis av Travelife-sertifiserte hoteller
Under fanen Bærekraftsertifiserte hoteller finner nå TUIs kunder flere hundre ulike hotellvalg. Disse hotellene er evaluert og godkjent av det uavhengige sertifiseringsprogrammet Travelife. Travelife er en helhetlig vurdering av hotellets drift, og dekker områder som miljøpåvirkning, bevaring av biologisk mangfold, arbeidsrett, menneskerettigheter og forpliktelse til å støtte og bidra positivt til lokalsamfunnet. Hotellene ligger nå synlig på tui.no sin forside, under egen fane i hovedmenyen og på TUIs bærekraftighetssider.
- 50 % av TUIs nordiske gjester bor på et bærekraftsertifisert hotell i dag
- TUI Family Life Atlantica Aegean Park på Rhodos vanner hotellområdet med gjenvunnet vann fra hotelldriften
- TUI Family Life Pascha Bay har egne små vindkraftverk som gir lys til korridorene på hotellet
- TUI Family Life Alcudia Pins på Mallorca bruker overskuddsvarme fra luftkondisjonering for å produsere varmtvann
- TUI Family Life Atlantica Caldera Beach og Atlantica Creta Paradise får sitt varmtvann fra Kretas største solenergianlegg
Solenergi i Marokko
På taket til Robinson Club Agadir er det et 950 m2 stort solvarmeanlegg. Solcellepanelene som er plassert på taket genererer 2600 kWh per dag. Energien som produseres sammen med varmen fra luftkondisjoneringssystemet brukes til å produsere varmtvann og til å holde bassengene varme. Det dekker ca. 70 % av alt konsumert varmtvann i hotellrommene. Takket være suksessen med systemet planlegges lignende prosjekter for andre bedrifter og hotell i regionen.
Redusert avfall på Maldivene
Plastavfall utgjør en stor fare for livet under vann. Robinson Club Maldives arbeider med en mer bærekraftig håndtering av drikkevannet for å hindre forurensing av havet, og hotellet har siden 2013 renset sitt eget vann. Gjennom osmose avsaltes og renses vannet og ved å tilføre mineraler og kullsyre forvandles det rensede vannet til vann som tappes på 7500 gjenbrukbare glassflasker. Flaskene rengjøres lokalt og blir brukt om igjen. Takket være denne satsningen reduserer de mengden plastavfall, transport og håndtering av tidligere ca. 400 000 plastflasker per år.
Nøkkelord
Kontakter
Nora AspengrenKommunikasjonsansvarlig i TUI
+47 90 63 60 63nora.aspengren@tui.noBilder




Lenker
Om TUI Norge
TUI Norge er i dag en del av TUI Nordic, og er med en markedsandel på 20 % den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUI fly Nordic, Nazar og WonderCruises.
Følg saker fra TUI Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra TUI Norge
Nyhet: TUI lanserer direkterute fra Værnes til Montenegro24.1.2019 07:00:00 | Pressemelding
TUI styrker sitt tilbud fra Trondheim ytterligere og tilbyr nå direkteruter til Montenegro i sommer. Den unge feriedestinasjonen er kjent for sitt vakre landskap, et voksende hotelltilbud og flotte strender.
Opplevelser og følelser spiller hovedrollen i TUIs nye kampanje11.1.2019 08:00:00 | Pressemelding
Helt siden navnendringen for 2 år siden har TUIs Nordiske markedsavdeling jobbet med å ivareta merkevarekjennskapen i Norge, noe de har lykkes med. TUIs merkevarekjennskap ligger i dag høyere enn kjennskapen til Star Tour før navneendringen. Nå tar selskapet neste steg i sin kommunikasjonsstrategi og det er gode opplevelser, ekte relasjoner og følelser som står i sentrum. Fra januar 2019 tas det nordiske konseptet ut i hele Europa – Uansett hvem du er og hvor du vil reise, så har TUI en reise for deg.
Slik blir reiseåret 201928.12.2018 07:00:00 | Pressemelding
Når reiseåret 2018 går mot slutten kan vi se tilbake på et hektisk reiseår med åpning av nye destinasjoner, nye hoteller over hele verden, tusenvis av nye opplevelser og en historisk hetebølge. Nøkkelord for det forestående reiseåret er at Tyrkia er tilbake for fullt, vi velger mer fleksible reiseløsninger og bærekraft er viktigere enn noen gang.
Stadig flere gir reiser i julegave23.12.2018 07:00:00 | Pressemelding
Salget av reisegavekort har steget betydelig de siste fire årene, også i år peker pilene oppover. Tall fra reisearrangøren TUI viser at antall reiseopplevelser som vil ligge under årets juletre er mer enn doblet sammenlignet med i fjor.
TUIs Reiseatlas – Gran Canaria er Europeernes ultimate vinterfavoritt17.12.2018 13:00:00 | Pressemelding
For tredje året på rad har TUI samlet en oversikt over hvor deres 20 millioner årlige gjester foretrekker å reise i vinter, ikke overraskende er Gran Canaria alles favoritt også i år. Oversikten viser også at Vietnam seiler inn på nordmenns toppliste for første gang.
TUI delivers a very good year 2018 – Operating result up by nearly 11 per cent13.12.2018 10:00:00 | Pressemelding
Hotel and cruise subsidiaries drive growth – Higher dividend proposed
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom