TUI gjør det enklere å handle ferieminner med god samvittighet

Med 26,3 millioner reisende inn og ut av norske lufthavner hittil i år så er sannsynligheten for uheldige suvenirkjøp i ferien stor. TUI har nå utviklet en egen Suvenir Guide som skal hjelpe selskapets kunder med å handle ferieminner med god samvittighet.

TUI Suvenir Guide - Smykker

- Vi har nok alle kjøpt med oss smykker, håndverk eller mat med hjem fra ferie, og de fleste av oss tenker ikke noe mer over det. Men noen ganger kan disse være skadelig for miljøet og stedet vi nettopp har besøkt. Vi har derfor utviklet en oversikt over hvilke produkter man bør unngå å kjøpe med seg hjem, sier Nora Aspengren Kommunikasjonsansvarlig i TUI

Bilder med dyr, skjell og klær – Dette bør du unngå å kjøpe

TUIs nye Suvenir Guide hjelper reisende med tips til hvordan man bevarer biologisk mangfold, bidrar positivt til økonomisk vekst på destinasjonen og unngår overraskelser når man skal gjennom tollen.

Eksempel:

-       Muslingskjell kan kun samles eller kjøpes dersom arten ikke er beskyttet under CITES. Muslinger og andre sjødyr skal ikke kjøpes, da de ikke samles inn men fiskes, og eksport av disse produktene er forbudt. Vennligst unngå: Produkter av marint dyreliv fra suvenirbutikker.

-       Vi oppfordrer besøkende til å ikke ta bilder der dyr er en fotoattraksjon. Det er vanlig at dyrene blir neddopet og holdt under upassende forhold. I tillegg er det stor fare for at ivrige fotografer skremmer dyrene. Vennligst ikke fotografer andre mennesker hvis du ikke har bedt om deres tillatelse på forhånd.

-       250 000 havskildpadder ender opp som bifangst som følge av overdreven fiske hvert år. Videre betraktes havskildpadder som en delikatesse i land som Den dominikanske republikk. Økende havforurensning ødelegger også deres naturlige habitat og avl. Totalt sju arter av havskilpadder er akkurat nå utrydningstruet. Handelen med havskildpaddeprodukter er derfor forbudt over hele verden. Vennligst unngå: Såpe og kremer, egg, skilpadde skjell, medisiner etc.

Egne Suvenir Guider for Tyrkia og Den Dominikanske Republikk

Informasjonen er tilgjengelig på engelsk og er satt sammen i samarbeid med The Global Nature Fund (GNF), en internasjonal stiftelse som jobber for å bevare miljø og natur. Suvenir Guiden gir for øyeblikket generell informasjon om en rekke vanlige suvenirer.

I tillegg finnes det separate guider for Tyrkia og Den Dominikanske Republikk som dekker produkter som er særegne for disse populære feriedestinasjonene.

Les mer om TUIs Suvenir Guide her https://www.tui.no/om-tui/barekraftig-reiseliv/suvenir-guide/

TUI Suvenir Guide - Smykker
TUI Suvenir Guide - Tyrkia
TUI Suvenir Guide - Jamaica
TUI Suvenir Guide - Tyrkia
TUI Suvenir Guide - Dominikanske Republikk
TUI Suvenir Guide - Jamaica 2

TUI Norge er i dag en del av TUI Nordic, og er med en markedsandel på 20 % den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUI fly Nordic og Nazar.

Nyhet: TUI lanserer tre nye eksotiske destinasjoner i vinter13.9.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Tall fra reiseselskapet TUI viser at etterspørselen etter reiser til sol og strand i vinter er opp 15 % sammenlignet med samme periode i fjor, en stor andel av denne veksten er til såkalte eksotiske destinasjoner. I takt med den økte etterspørselen lanserer TUI nå pakkereiser til tre nye vinterdestinasjoner; Da Nang i Vietnam, Doha i Qatar, samt det som sies å være Karibiens mest fargerike destinasjon, Curaçao.

TUI trapper opp kampen mot plastikk6.9.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Økning av mengden plastavfall er en av våre mest alvorlige globale miljøtrusler. I 2050 kan det være mer plast enn fisk i havet dersom ingenting blir gjort. Kampen mot plast starter på land. I fjor ryddet TUI-ansatte og kunder plast fra 52 strender, tilsvarende avstanden mellom Akershus Festning og Tønsberg, som en del av TUIs miljøarbeid. Nå tar TUI neste skritt for å redusere engangsplast, blant annet et enda tettere samarbeid med hoteller og investering i nye prosjekter fra selskapets veldedige organisasjon.