TUI foreslår reorganisering av sine Nordiske kortdistanseflyvninger

Luftfartsindustrien har vært i stor endring de siste årene og Nordiske reisende krever flere valgmuligheter og mer fleksibilitet enn noen gang. TUI vil møte disse endringene til det beste for sine kunder og foreslår derfor å endre tre av sine flyvninger fra TUI fly til eksterne samarbeidspartnere, Norwegian og Jettime. Basene som eventuelt påvirkes av de foreslåtte endringene er Malmö, Helsinki og Oslo. TUI er i dialog med fagforeningene i Norden.

TUI

-        For å kunne møte våre kunders ønsker og behov, og samtidig beholde tilstrekkelig fleksibilitet og et nødvendig kostnadsnivå har vi nå en intensjon om å tildele selskapets kortdistanseflyvninger fra København, Helsinki og Oslo til eksterne leverandører. Endringene vi foreslår vil ikke påvirke våre kunders eksisterende bestillinger, sier Alexander Huber, Managing Director i TUI Nordic.

Dersom man blir enige om forslaget vil kortdistanseflyvninger fra København og Helsinki bli håndtert av Jettime, mens flyvninger fra Oslo vil bli overtatt av Norwegian Airlines. Grunnet endringene som er foreslått vil basene i Malmö, Oslo og Helsinki stenges.

Langdistanseflygninger fra alle nordiske flyplasser fortsetter som planlagt. TUI har i dag 150 fly i Europa og en av de største Boeing Dreamliner-flåtene i verden. I Norden tilbyr TUI i dag ca. 50% egne fly og 50% eksterne leverandører.

-        Det er fortsatt viktig for oss å opprettholde våre egne flyselskaper, men de må bli mer fleksible og kostnadseffektive for å kunne møte behovene til kundene våre og til turoperatørene. Dette er bakgrunnen til at vi i dag foreslår denne løsningen i Norden, sier John Murphy, Managing Director i TUI’s Northern Region Airlines.

TUI er nå i dialog med fagforeninger i alle land, og rundt 150 ansatte i Norden kan bli berørt. Kollegaer som potensielt blir påvirket av de foreslåtte endringene vil bli ivaretatt på best mulig vis.