TUI fjerner rødt kjøtt fra sine flyvninger

Fra og med 1. juni fases rødt kjøtt ut av menyen på TUIs egne flyvninger. Med rødt kjøtt menes storfekjøtt, svin og lammekjøtt. Initiativet er en del av flere tiltak som iverksettes for å redusere utslipp forbundet med selskapets flyvirksomhet, eksempelvis lettere materialer ombord, samt å klimakompensere for drivstofforbruk.

TUI fly

-  Når vi spør våre kunder om deres holdning til bærekraft på reise kommer det frem at veldig mange ønsker å ta et bevisst valg om å spise mindre rødt kjøtt. Vi satser derfor på å gjøre andre deler av menyen, som fisk, fugl og vegetarretter enda bedre samtidig som vi fjerner muligheten til å bestille rødt kjøtt, sier Anna Kiefer, Sustainability Manager i TUI.

I henhold til internasjonale studier står storfekjøtt for 8 ganger så høyt utslipp per kg som kylling*. Å fase ut rødt kjøtt fra menyen er bare ett av flere initiativ for å sørge for mindre miljøbelastende måltider ombord. Gjennom forhåndsbestilte måltider minsker man også matsvinnet i og med at vi kun laster mat som vi vet at skal spises. Mindre mat ombord fører også til lavere totalvekt på flyet og lavere drivstofforbruk.

Andre prosjekter

TUI samarbeider blant annet med selskapet Foodcase som er tilknyttet Universitetet i Wageningen om å utvikle smartere og bedre flymat. Blant annet er ambisjonen å bli først i verden med å servere kaffe i en spiselig kaffekopp, noe som nå skal testes.

Om TUI’s flyselskap

TUI har blant verdens mest CO2-effektive flyselskaper ** og har for eksempel erstattet alt fra stoler, tepper til serveringsvogner for å redusere flyets vekt og dermed redusere utslippene. Alle TUIs flyselskaper er sertifisert i henhold til miljøstandarden ISO 14001, noe som også betyr at det arbeides kontinuerlig med forbedringer. Fra og med 1. mai 2019 klimakompenserer TUI ferien for alle sine norske gjester som bor på selskapets egeneide hoteller eller flyr med selskapets egne fly.

*Forskerne Enda Crossin, Karli Verghese og Stephen Clune har samlet resultater fra 369 ulike studer som viser klimagassutslippene fra produksjon av matvarer. Les mer om samlestudien her https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616303584?via%3Dihub

** TUI Airways fikk igjen topprangering i 2018 av organisasjonen atmosfair. Les hele rapporten her

TUI Norge er i dag en del av TUI Nordic, og er med en markedsandel på 20 % den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUI fly Nordic og Nazar.

TUI Gruppen satser videre på sin egen hotellportefølje og åpner 20 nye hoteller i 11 land16.5.2019 09:00:00 CESTPressemelding

TUI gruppen styrker sin posisjon som verdens ledende hotelleier i segmentet ferie- og fritidshoteller. I løpet av de neste ukene vil konsernet åpne mer enn 20 nye hoteller i 11 land, i Europa, Afrika og Asia. Det forventes særlig sterk vekst for konsepthotellene under merkevarene TUI Sensimar, TUI Family Life og TUI Sensatori. Selskapets joint venture-partnere Riu og Atlantica vil også utvide sine hotellporteføljer denne sommeren.