TUI Care Foundation støtter arbeidet for et plastfritt Kypros

Stiftelsen TUI Care Foundation har i dag inngått et samarbeid med The Travel Foundation om å jobbe for å redusere engangsplast langs kystområdene på Kypros. Initiativet støttes av turistnæringen på øya, samt lokale bedrifter og innbyggerne. Bevisstgjøring, kunnskapsdeling og aktiviteter over hele øya er hovedfokus for initiativet.

TUI Care Foundation og The Travel Foundation sammen mot engangsplast på Kypros

-  Med dette prosjektet ønsker vi å samle flere virksomheter, beslutningstakere, frivillige organisasjoner og lokalmiljøet for å redusere mengden engangsplast på Kypros. Dette er en god mulighet for reiselivsnæringen til å lede an og vise at de tar grep for å redusere, gjenbruke og resirkulere, samtidig som man oppmuntrer andre til å redusere sitt miljøavtrykk for å ta vare på denne vakre kystlinjen, sier Frank Oostdam, styremedlem i TUI Care Foundation.

I Middelhavet utgjør plast den største andelen av strandsøppel, over 85% av flytende forsøpling og 45% til 95% av søppel som finnes på havbunnen. Emballasje som plastposer og matbeholdere samt engangsplast som sugerør, flasker og bomullspinner utgjør den største andelen av plastsøppelet i Middelhavet. Men for å takle plastforurensning av havet, må tiltak først iverksettes på land. Reiselivsnæringen og dens samarbeidspartnere har et godt utgangspunkt for å øke bevisstheten om plastutfordringen ved å redusere eget plastbruk.

Kampanjen støtter lokale hoteller, barer og restauranter med trening og veiledning for å finne alternativer til innkjøp av plastvarer som sugerør, kopper, bestikk, flasker, poser og take-away beholdere. Prosjektet vil også øke bevisstheten rundt spørsmålet om engangsplastikk blant turister, innbyggere og ungdommer - med aktiviteter som strandrydding, konkurranser og skoleaktiviteter. Det vil omfatte engasjement i sosiale medier og et online fellesskap for å drive engasjement og kunnskap.

- Vi har allerede fått mye støtte fra hoteller, barer, restauranter og lokale bedrifter som ønsker å gjøre noe med problemet. Dette initiativet handler om å gi opplæring og råd til bedrifter og anbefalinger til innbyggere og besøkende om hvordan de kan gjøre sitt, og hvordan de kan delta på for eksempel strandrydding og andre aktiviteter, sier Philippos Drousiotis, styreleder i CSTI.

I samarbeid med alle involverte utarbeides det nå en kampanje som skal lanseres i november i 2019. Oppdraget er klart og navnet taler for seg selv: Å holde sand og sjø fritt for plastikk!

TUI Care Foundation og The Travel Foundation sammen mot engangsplast på Kypros
TUI Care Foundation - Kypros
TUI Care Foundation og The Travel Foundation jobber for å fjerne engangsplast på Kypros

TUI Norge er i dag en del av TUI Nordic, og er med en markedsandel på 20 % den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUI fly Nordic og Nazar.

Nyhet: TUI lanserer tre nye eksotiske destinasjoner i vinter13.9.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Tall fra reiseselskapet TUI viser at etterspørselen etter reiser til sol og strand i vinter er opp 15 % sammenlignet med samme periode i fjor, en stor andel av denne veksten er til såkalte eksotiske destinasjoner. I takt med den økte etterspørselen lanserer TUI nå pakkereiser til tre nye vinterdestinasjoner; Da Nang i Vietnam, Doha i Qatar, samt det som sies å være Karibiens mest fargerike destinasjon, Curaçao.

TUI trapper opp kampen mot plastikk6.9.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Økning av mengden plastavfall er en av våre mest alvorlige globale miljøtrusler. I 2050 kan det være mer plast enn fisk i havet dersom ingenting blir gjort. Kampen mot plast starter på land. I fjor ryddet TUI-ansatte og kunder plast fra 52 strender, tilsvarende avstanden mellom Akershus Festning og Tønsberg, som en del av TUIs miljøarbeid. Nå tar TUI neste skritt for å redusere engangsplast, blant annet et enda tettere samarbeid med hoteller og investering i nye prosjekter fra selskapets veldedige organisasjon.